Blant annet skal antallet sitteplasser, ikke antallet sengeplasser, nå være utgangspunktet for hvor mange personer bobilen er registrert for. I tillegg skal ikke nye bobiler lenger måtte framvises på trafikkstasjon for godkjenning, så lenge den har europeisk typegodkjenning som bobil.
– Dette er en velkommen forenkling Frp har vært en pådriver for. Det var ingen god grunn til at man måtte til en trafikkstasjon for å få sin nye bobil godkjent, all den tid den hadde europeisk typegodkjenning som bobil, sier samferdselspolitisk talsperson Bård Hoksrud i Frp.
Til gjengjeld er partiet mindre fornøyd med at regjeringen foreslår å innføre krav til høyde på bobilen for at den skal kunne registreres som bobil og betale lavere engangsavgift.
– Akkurat dette er ganske håpløst, sier Hoksrud.
I forslaget forklarer regjeringen at dette er nødvendig for å hindre at kjøretøy som egentlig er personbiler blir registrert som bobiler med lav avgift.
Planen er å innføre regelverket så raskt som mulig i løpet av sommeren eller tidlig høst i år.
Ifølge Statistisk sentralbyrå har antallet bobiler i Norge vokst kraftig de siste årene, fra drøyt 27 000 i 2009 til over 50 000 i 2019.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger