- Vi tester de sju finalistene på lukket bane og på landeveier rett utenfor Paris, forteller Rune Korsvoll.
Bileksperten og Dinside-journalisten er i dag sammen med 60 andre europeiske motor-journalister og jurymedlemmer i Frankrike, for å teste og stemme fram bilen som til slutt skal få hedersbetegnelsen «Car of the Year 2019». Vinneren skal avsløres siste kvelden før bilmessa i Genève åpner, mandag 4. mars.
I utgangspunktet var det 50 kandidater i konkurransen. Anerkjente Car of the Year i Europa er den eldste og mest prestisjetunge utmerkelsen i bilverdenen.

Gir signaler til bransjen
Juryen legger mye vekt på ny teknologi, miljø og sikkerhet. I tillegg skal bilen være praktisk, samtidig som man får mye bil for pengene.
- Spesielt i Norge er det viktig, med tanke på våre høye avgifter og høye bilpriser. Gjennom voteringen vår forsøker vi å gi bilprodusentene klare signaler om hva som er viktig for tiden framover, forklarer Rune Korsvoll.
I fjor var det Volvo XC40 som stakk av med seieren, mens XC60 vant den globale konkurransen. I år ble Volvo, med Norges-aktuelle V60, strøket fra finalelista.

Bilsamlingen som sjokkerte verden
Elbil-favoritt
Enda mer oppsiktsvekkende er det at Norges mest solgte bil, nye Nissan Leaf, heller ikke er blant finalistene. Første generasjon ble tidenes første elektriske vinner av Car of the Year.
- Det er synd. Leaf var helt klart én av bilene jeg hadde i mitt finaleheat. Det er litt spesielt at ikke flere elbiler er med i årets finale, sier Korsvoll.
Han tror likevel det kan bli en elbil-vinner i 2019.
- Ja, jeg tror Jaguar i-Pace er en favoritt til å vinne prisen. Men ikke alle land i Europa bryr seg like mye om elektriske biler, så det er vanskelig å si.
Slik avgjøres Car of the Year
- Hver av jurymedlemmene har 25 å dele ut blant de 7 kandidatene.
- Det er maks lov å gi 10 poeng til best bil.
- Det kan ikke være likt mellom de to beste bilene - ergo kan bil nummer to maks få 9 poeng.
- Minimum 5 biler må få poeng.
- Hva er din favoritt da?
- Jeg tipper jeg kommer til å ha I-Pace på topp. Det er den eneste bilen med helt ny teknologi. Og for et norsk marked, hvor elbiler er så viktig, vil den kanskje være favoritt. Jeg tar hensyn til slike forhold i Norge - og at det er vinter hjemme.

Elbil-studie avslører ekstreme tap
- Har du merket noen stemning, med tanke på hva kollegene dine vil stemme på?
- Nei, men jeg tror som sagt I-Pace vil være en sterk kandidat. Og så er det Citroën C5 Aircross - en ganske rimelig og stor SUV, med utrolig god kjørekomfort - som er helt i toppen. Det er en SUV for vanlige folk.
- Hva med sportsbilen Alpine?
- Den er i finalen ene og alene på grunn av kjøreegenskapene. Du smiler fra øre fra øre med én gang du har startet den. Samtidig er den helt upraktisk og selges ikke i Norge, så jeg kommer neppe å gi den en stemme i det hele tatt.
Nedenfor videoen kan du se Korsvolls presentasjon av de sju kandidatene.
Car of the Year 2018
1. Peugeot 508
Hos Peugeot 508 er det første og fremst eleganse i fokus, mener Rune Korsvoll.
- Stasjonsvogn-utgaven blir mest spennende for Norge, spesielt når den kommer som plugg-in hybrid i 2020. Da får den rekkevidde på 50 kilometer og CO2-utslipp på under 49 g/km.

2. Ford Focus
Ford Focus er en familiebil med sportslige og trygge kjøreegenskaper
- Det gjelder også på snø og is. Den er best i klassen på mye utstyr og ny teknologi. Også her blir stasjonsvogn mest spennende for Norge. Den kommer som hybrid, men vi vet ikke når ennå, sier Korsvoll.

3. Kia Ceed
Kia Ceed er en spennende bil - også for det norske markedet. Korsvoll mente i sin test av bilen at Proceed var en «bil for dem som drømmer om Porsche, men kun har råd til Kia».
- Kia øker kraftig i Europa. Nye Ceed er utviklet og bygget i Europa. Kommer både som femdørs, stasjonsvogn, Prooceed (shooting break), og XCeed (crossover/SUV). Bilen er mer komfortabel enn Focus, og har nesten like gode kjøreegenskaper. Sju års garanti er viktig i Norge. Den kommer dessuten som plug-in hybrid, forteller det norske jury-medlemmet.

4. Alpine A110
Det skal en del til for at sportsbilen Alpine A110 skal vinne, mener Korsvoll.
- Dette er en ren kjøremaskin, som er utrolig morsom å kjøre. Den har bare 252 hester, men er meget lett, og det gir sportsbil-egenskaper. Det må imidlertid mer til for å bli Car of the Year. Den er upraktisk og selges ikke i Norge. Nærmeste forhandler er i Stockholm.

5. Citroen C5 Aircross
C5 Aircross er en ny SUV fra franske Citroën.
- De kommer sent med SUV i denne klassen, men har fått til et design som skiller seg ut. Den er også praktisk, med klassen største bagasjerom. Mye komfort, med nytt fjæringssystem og spesielle komfort-seter. Kommer bare med forhjuls-trekk, men med plug-in hybrid i 2020, sier Rune Korsvoll.


Kåring: Dette er bilene damene vil ha
6. Jaguar i-Pace
Dette er den eneste elektriske bilen i årets finale.
- En SUV med sportsbilegenskaper på grunn av mye hestekrefter og 0-100 på 4,8 sekunder. Praktisk bil med flatt gulv, god beinplass bak og stort bagasjerom. Rekkevidden er 470 km etter WLTP, forteller Korsvoll.

7. Mercedes-Benz A-klasse
A-klasse er den minste bilen fra Mercedes.
- Den har svært gode kjøreegenskaper på dårlige vinterveier og godt lys. Men vår vintertest, som publiseres om kort tid, viser at den har dårlige varmeapparater, forteller Korsvoll.

Car of the Year i historien
ÅR | ÅRETS BIL | ANDRE PLASS | TREDJE PLASS |
2018 | Volvo XC40 | Seat Ibiza | BMW 5-serie |
2017 | Peugeot 3008 | Alfa Romeo Giulia | Mercedes-Benz E-klasse |
2016 | Opel Astra | Volvo XC90 | Mazda MX5 |
2015 | VW Passat | Citroën C4 Cactus | Mercedes-Benz C-klasse |
2014 | Peugeot 308 | BMW i3 | Tesla Model S |
2013 | VW Golf | Toyota GT86/Subaru BRZ | Volvo V40 |
2012 | Opel Ampera | Volkswagen up! | Ford Focus |
2011 | Nissan Leaf | Alfa Romeo Giulietta | Opel Meriva |
2010 | Volkswagen Polo | Toyota iQ | Opel Astra |
2009 | Opel Insignia | Ford Fiesta | Volkswagen Golf |
2008 | Fiat 500 | Mazda 2 | Ford Mondeo |
2007 | Ford S-Max | Opel Corsa | Citroën C4 Picasso |
2006 | Renault Clio | Volkswagen Passat | Alfa Romeo 159 |
2005 | Toyota Prius | Citroën C4 | Ford Focus |
2004 | Fiat Panda | Mazda3 | Volkswagen Golf |
2003 | Renault Megane | Mazda6 | Citroën C3 |
2002 | Peugeot 307 | Renault Laguna | Fiat Stilo |
2001 | Alfa Romeo 147 | Ford Mondeo | Toyota Prius |
2000 | Toyota Yaris | Fiat Multipla | Opel Zafira |
1999 | Ford Focus | Opel Astra | Peugeot 206 |
1998 | Alfa Romeo 156 | Volkswagen Golf | Audi A6 |
1997 | Renault Mégane Scenic | Ford Ka | Volkswagen Passat |
1996 | Fiat Bravo/Brava | Peugeot 406 | Audi A4 |
1995 | Fiat Punto | Volkswagen Polo | Opel Omega |
1994 | Ford Mondeo | Citroën Xantia | Mercedes C-Class |
1993 | Nissan Micra | Fiat Cinquecento | Renault Safrane |
1992 | Volkswagen Golf | Opel Astra | Citroën ZX |
1991 | Renault Clio | Nissan Primera | Opel Calibra |
1990 | Citroën XM | Mercedes SL | Ford Fiesta |
1989 | Fiat Tipo | Opel Vectra | Volkswagen Passat |
1988 | Peugeot 405 | Citroën AX | Honda Prelude |
1987 | Opel Omega | Audio 80 | BMW 7-Series |
1986 | Ford Scorpio | Lancia Y10 | Mercedes 200-300E |
1985 | Opel Kadett | Renault 25 | Lancia Thema |
1984 | Fiat Uno | Peugeot 205 | Volkswagen Golf |
1983 | Audi 100 | Ford Sierra | Volvo 760 |
1982 | Renault 9 | Opel Ascona | Volkswagen Polo |
1981 | Ford Escort | Fiat Panda | Austin Metro |
1980 | Lancia Delta | Opel Kadett | Peugeot 505 |
1979 | Chrysler Horizon | Fiat Ritmo (Strada) | Audi 80 |
1978 | Porsche 928 | BMW 7-Series | Ford Granada |
1977 | Rover 3500 SD1 | Audi 100 | Ford Fiesta |
1976 | Simca 1307-1308 | BMW 3-Series | Renault 30TS |
1975 | Citroën CX | Volkswagen Golf | Audi 50 |
1974 | Mercedes 450S | Fiat X19 | Honda Civic |
1973 | Audi 80 | Renault 5 | Alfa Romeo Alfetta |
1972 | Fiat 127 | Renault 15/17 | Mercedes 350SL |
1971 | Citroën GS | Volkswagen K70 | Citroën SM |
1970 | Fiat 128 | Autobianchi A112 | Renault 12 |
1969 | Peugeot 504 | BMW 2500/2800 | Alfa Romeo 1750 |
1968 | NSU Ro80 | Fiat 125 | Simca 1100 |
1967 | Fiat 124 | BMW 1600 | Jensen FF |
1966 | Renault 16 | Rolls-Royce Silver Shadow | Oldsmobile Toronado |
1965 | Austin 1800 | Autobianchi Primula | Ford Mustang |
1964 | Rover 2000 P6 | Mercedes-Benz 600 | Hillman Imp |
