Mini har endelig kommet med sin første helelektriske bil. Fra før har de den ladbare firehjulsdrevne hybriden Countryman Cooper SE, som forøvrig også er bestselgeren deres.
Den elektriske versjonen er bygget på eksisterende Mini Hatch som kom allerede for 6 år siden. Med den nye modellen vokste den ganske kraftig, hele 9,8 cm lengre og 4,4 cm bredere. Man fikk til og med en enda lengre 5-dørsversjon.
Som før
Mini Cooper SE, som den elektriske versjonen heter, fås kun i 2-dørsutgave og skiller seg svært lite fra bensinutgaven. Den har lånt fake luftinntak i panseret fra Cooper S og grillen er helt tett med den karakteristiske elektriske logoen, som du også finner på siden av framskjermene, tanklokket og bakluka.
Ellers vil et trenet øye se at den er hevet 1,4 cm for ikke å ødelegge bakkeklaringen etter at den har fått en batteripakke på 32,6 kWt i tunnelen mellom setene og under baksetet.
Selv om bilen er blitt rundt 300 kilo tyngre, er fjæringskarakteristikken ganske så lik den man vinner i ordinær Mini.
Innvendig er heller ikke forandringene særlig store, men man har fått en annen girspak, et par andre funksjoner i mediesystemet og på et par vippebrytere … og det mest iøynefallende, nemlig det nye «flytende» instrumentpanelet som står fast på rattstammen istedenfor de fast monterte analoge målerne i fossilversjonene.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger