Høstferie gir bompengesjokk

Én tur koster 858 kroner

En tur på fjellet eller til sjøen er målet for mange i høstferien. Sjokket får de når de kommer hjem og ser regningen fra bompengeselskapet.

BOMSJOKK I HØSTFERIEN: Turen fra Sandvika utenfor Oslo til Otta i Gudbrandsdalen koster de 858 kroner i bompenger dersom du kjører en dieselbil uten bombrikke. Foto: Rune Korsvoll
BOMSJOKK I HØSTFERIEN: Turen fra Sandvika utenfor Oslo til Otta i Gudbrandsdalen koster de 858 kroner i bompenger dersom du kjører en dieselbil uten bombrikke. Foto: Rune Korsvoll Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Vi har sjekket prisene i bommene på noen populære høstferie-strekninger fra Oslo, Bergen og Trondheim. Det viser seg at Gudbrandsdalen, nordover fra Oslo, er den desidert dyreste bompenge-strekningen i Norge.

På den 300 kilometer lange strekningen fra Sandvika rett utenfor Oslo til Otta, passerer du til sammen 19 bommer. Det samme antallet passeres på veien hjem igjen.

858 kroner med dieselbil

Kjører du en bensinbil, koster det deg 830 kroner, dersom du ikke har en Autopass-avtale, ifølge bompengekalkulator.no. Ikke engang strekningen fra Bergen til Molde, hvor det er flere ferjer, er dyrere.

Med en dieselbil blir det enda litt dyrere å kjøre Gudbrandsdalen. Da koster det 28 kroner til - altså 858 kroner.

Litt billigere blir det, dersom du har en bombrikke i bilen. Da slipper du unna med 600 kroner, ifølge den samme kalkulatoren, som oppgis å være den mest oppdaterte i Norge. Den leverer data om bompriser til flere andre nettsteder, blant annet ruteplanleggeren til Norges Automobil-Forbund (NAF).

SLIK KUTTER DU REGNINGEN: Har du en Autopass-avtale og bombrikke, sparer du 230 kroner tur-retur Sandvika - Otta i Gudbrandsdalen. Kjører du elbil koster det 96 kroner med og 738 kroner uten brikke. Foto: Rune Korsvoll
SLIK KUTTER DU REGNINGEN: Har du en Autopass-avtale og bombrikke, sparer du 230 kroner tur-retur Sandvika - Otta i Gudbrandsdalen. Kjører du elbil koster det 96 kroner med og 738 kroner uten brikke. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Norges største hyttekommune

Dersom turen fra Sandvika stopper på Sjusjøen ved Lillehammer, koster det familien «bare» 582 kroner i bompenger, uten Autopass, og 401 kroner med pass.

Turen til Ringsaker, Norges største hyttekommune, er på 100 kilometer. Her ligger Sjusjøen og flere andre populære turområder. Mange kjører dit ofte, ikke bare i ferier, men også på helgeturer. Bompengene blir derfor en stor kostnad for mange familier.

Dyrt Bergen-Geilo

Også de som kjører fra Fyllingsdalen utenfor Bergen og opp til Geilo, får en klekkelig bompenge-regning. Tur-retur koster det 522 kroner med bensinbil, uten Autopass-avtale, og 377 kroner med rabattavtalen og bombrikke. Det er med andre ord mye penger å spare på å skaffe seg en Autopass-avtale og bombrikke.

Turen fra Stjørdal gjennom Trondheim til Oppdal blir rene billigturen i forhold, med henholdsvis 244 eller 195 kroner i bompenger.

ENDA DYRERE I GUDBRANDSDALEN: Det er dyrt å kjøre Gudbrandsdalen nå og enda dyrere skal det bli når fire nye bommer mellom Moelv og Lillehammer kommer opp i 2025. Ill: Nye veier
ENDA DYRERE I GUDBRANDSDALEN: Det er dyrt å kjøre Gudbrandsdalen nå og enda dyrere skal det bli når fire nye bommer mellom Moelv og Lillehammer kommer opp i 2025. Ill: Nye veier Vis mer

Husk Autopass i elbil

Vil du slippe unna de store bom-regningene, er det fortsatt elbil som gjelder - hvis du har en Autopass-avtale vel å merke. Man skulle tro at elbiler, som i Norge har unike nummerskilt, automatisk får rabatt ved passering av bomringer.

Men slik er det ikke. Mange steder er det bombrikken som forteller bomselskapet at det er en elbil, og at det gjelder egne takster.

Har du elbil og passerer bommene uten Autopass-brikke, vil du de fleste steder bli fakturert uten rabatter. Uten brikke gjelder heller ikke timeregelen for fri passeringer av flere bomsnitt i byene.

Blir enda dyrere

Synes du det er dyrt å kjøre i Gudbrandsdalen nå, er det liten trøst å hente. Det skal bli enda dyrere.

Prosjektet Moelv – Lillehammer - Øyer, med blant annet ny bru over Mjøsa, er under planlegging. Her er det foreløpig ingen bommer, men når veien er ferdig, etter planen i 2025, kommer det nye bommer på denne strekningen, ifølge Øyvind Moshagen, prosjektdirektør i Nye Veier E6 Innlandet. Han har tidligere fortalt om de nye bommene til Dinside.

DYREST MED DIESEL: De dyreste bompasseringene har de som kjører dieselbil. Foto: Rune Korsvoll
DYREST MED DIESEL: De dyreste bompasseringene har de som kjører dieselbil. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Flere nye bommer

– Vi planlegger fire nye bommer på denne strekningen. Bommene blir plassert på Mjøsbrua, mellom Biri og Vingrom, mellom Øyresvika og Storhove og mellom Ensby og Øyer, sier Moshagen.

- Med rabatt vil det koste 91 kroner for en personbil å kjøre hele strekningen mellom Moelv og Øyer. For elbiler vil det koste 59 kroner, forklarte Moshagen.

Det betyr at du kan plusse ytterligere et par hundre kroner på turen fra Sandvika til Otta og hjem igjen.

Annonse: Spar penger med bensinkort

SÅ MYE KOSTER TUREN I BOMPENGER

SANDVIKA-OTTA
Med AutopassUten Autopass
Bensinbilkr 600,00kr 830,00
Dieselkr 612,80kr 858,00
Elbilkr 96,80kr 738,00
-
LILLESTRØM-STAVERN
Med AutopassUten Autopass
Bensinbilkr 150,40kr 268.00
Dieselkr 163,20kr 296,00
Elbilkr 32,00kr 176,00
-
GYLLINGSDALEN-GEILO
Med AutopassUten Autopass
Bensinbilkr 377,60kr 522,00
Dieselkr 385,60kr 542,00
Elbilkr 176,80kr 442,00
-
STJØRDAL-OPPDAL
Med AutopassUten Autopass
Bensinbilkr 195,20kr 244,00
Dieselkr 195,20kr 244,00
Elbilkr 0,00kr 244,00

Kilde: Bompenegekalkulator.no

Bilde av norgesferiekartet

Norgesferie

Se lesernes favorittreisemål

Legg til dine steder Se kart

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer