Fremtind Service - tidligere kjent som Fjellinjen - betaler nå tilbake penger til et ukjent antall bilister. Det er klart etter at bompengeselskapet i januar valgte å ikke anke dommen fra Nedre Romerike tingrett, fra desember. Det skriver NAF-nettstedet motor.no.
Bakgrunnen for rettssaken er at bompengeselskapet ikke informerte godt nok, da de i 2018 endret avtalebetingelsene sine, skriver nettstedet.
En kunde ble først pålagt å betale flere tusen kroner i bompasseringer foretatt av ny eier på bilen, etter at han hadde solgt den.

– Kan bli veldig dyrt for mange
Fikk tilbakebetalt
Kunden har nå fått refundert 1400 kroner. Ifølge Motor er det mange flere som har betalt det som nå viser seg å være urettmessige krav, men nå har altså Fremtind Service og flere andre bompengeselskaper startet med å betale tilbake beløp til dem som har krevd det.
Det er i alt fem regionale bomselskaper i Norge. Tre av disse har besluttet å betale tilbake penger, etter at dommen i Nedre Romerike tingrett ble rettskraftig.
Selskapene som har begynt å betale tilbake er:
- Fremtind Service (Oslo og Akershus)
- Vegamont (Trøndelag og Møre og Romsdal)
- Bompengeselskap Nord (Nordland og Troms og Finnmark)
Ferde (Agder, Rogaland og Vestland fylke) og Vegfinans (Viken, Innlandet og Vestfold og Telemark) har imidlertid ikke begynt å betale tilbake. Ifølge Motor mener sistnevnte at de informerte kundene sine godt nok om omleggingen.

Bomsniking ga fengsel
Dette må du gjøre
Om du har solgt bilen din - før 1. januar 2018 og ikke akseptert de nye avtalebetingelsene (!) - fjernet den gamle bompengebrikken og varslet Statens vegvesen, men glemt å varsle bompengeselskapet, kan du ha mottatt regninger for bompasseringer i ettertid. Det er disse pengene tre av fem regionale selskaper nå har begynt å betale tilbake.
Er du i tvil om hvilket selskap du har avtale med, kan du sjekke det ved å logge inn på Autopass sine nettsider (ekstern lenke).
Om du mener du feilaktig har mottatt regninger etter salg av bilen, må du rette et krav om refusjon til dette bompengeselskapet selv.