Det ble ramaskrik i bilverdenen da Tesla for en tid tilbake viste fram en Model S med noe de kalte et «yoke-ratt». Det så ut til å komme rett fra et dataspill og liknet lite på de runde rattene som bilene har hatt siden tidlig på 1900-tallet. Mange avfeide dette som et nytt, PR-påfunn fra Tesla-sjef Elon Musk og noe som aldri vil fungere i praksis.
Nå ser det imidlertid ut til at flere bilprodusenter kaster seg på trenden med firkantet ratt. Først ute med å kaste det runde rattet på skraphaugen, kan bli Toyota når de lanserer sin nye elbil med det håpløse navnet bZ4X neste år. Den vil ha en god del teknologi vi ikke har sett tidligere. Konseptbilen, som ble viste fram i sommer, har dette spesielle rattet som ser ut til å komme fra et TV-spill.
Styrer som et fly
Det er en god grunn til at fabrikken vil bytte ut det gamle, runde rattet: Bilen har såkalt «steer-by-wire». Det vil si at det ikke lenger er noen fysisk forbindelse mellom rattet og hjulene. Styringen skjer ved at rattet gir impulser til en elektromotor, som igjen styrer hjulene. Dette er en teknologi som er brukt på fly i mange tiår allerede.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger