I Toyota neste år

Nå blir bilrattet firkantet

Det går mot slutten for de runde bilrattene. Allerede neste år kan Toyotas nye elbil få et firkantet ratt. Det er det en god grunn til.

ALT PÅ RATTET: VWs nye, lille elbil ID Life har dette rattet. I midten av rattet er det en berøringsskjerm hvor alt fra gir til blinklys og andre funksjoner betjenes. Foto: VW
ALT PÅ RATTET: VWs nye, lille elbil ID Life har dette rattet. I midten av rattet er det en berøringsskjerm hvor alt fra gir til blinklys og andre funksjoner betjenes. Foto: VW Vis mer
Publisert

Det ble ramaskrik i bilverdenen da Tesla for en tid tilbake viste fram en Model S med noe de kalte et «yoke-ratt». Det så ut til å komme rett fra et dataspill og liknet lite på de runde rattene som bilene har hatt siden tidlig på 1900-tallet. Mange avfeide dette som et nytt, PR-påfunn fra Tesla-sjef Elon Musk og noe som aldri vil fungere i praksis.

Nå ser det imidlertid ut til at flere bilprodusenter kaster seg på trenden med firkantet ratt. Først ute med å kaste det runde rattet på skraphaugen, kan bli Toyota når de lanserer sin nye elbil med det håpløse navnet bZ4X neste år. Den vil ha en god del teknologi vi ikke har sett tidligere. Konseptbilen, som ble viste fram i sommer, har dette spesielle rattet som ser ut til å komme fra et TV-spill.

KUTTER FORBINDELSEN: Toyota kutter forbindelsen mellom rattet og hjulene. Styringen overlates til en datamaskin og en elektromotor, slik som på fly. Foto: Toyota
KUTTER FORBINDELSEN: Toyota kutter forbindelsen mellom rattet og hjulene. Styringen overlates til en datamaskin og en elektromotor, slik som på fly. Foto: Toyota Vis mer

Styrer som et fly

Det er en god grunn til at fabrikken vil bytte ut det gamle, runde rattet: Bilen har såkalt «steer-by-wire». Det vil si at det ikke lenger er noen fysisk forbindelse mellom rattet og hjulene. Styringen skjer ved at rattet gir impulser til en elektromotor, som igjen styrer hjulene. Dette er en teknologi som er brukt på fly i mange tiår allerede.

Slipper å flytte hendene

Ifølge Toyota sjefingeniør Koji Toyoshima er det flere fordeler med en slik teknologi i biler. Det vil gi en mer presis styrerespons, noe som ikke minst er viktig i kritiske manøvrer. I tillegg fjernes påvirkning i rattet fra humper og dumper i veien.

NESTE ÅR: I presentasjonen av den nye elbilen bZ4X, som lanseres neste år, sier Toyota at det kan bli aktuelt å ta bort det gamle, runde rattet. Foto: Toyota
NESTE ÅR: I presentasjonen av den nye elbilen bZ4X, som lanseres neste år, sier Toyota at det kan bli aktuelt å ta bort det gamle, runde rattet. Foto: Toyota Vis mer

Med «steer-by-wire» slipper føreren også å flytte hendene rundt rattkransen for å svinge. Jo mer kraft du legger i rattbevegelsen, jo mer svinger hjulene. Til slutt sparer en slik teknologi verdifull plass, siden en del fysiske komponenter kan fjernes.

Også i lille VW

På bilutstillingen i München i forrige uke, visste Volkswagen fram et første utkast til det som skal bli fabrikkens nye, lille elbil. Også denne har et nesten firkantet ratt uten kransen på toppen. Om også denne har «steer-by-wire» teknologi, sier ikke VW noe om.

ALT PÅ RATTET: VWs nye, lille elbil har dette rattet. I midten av rattet er det en berøringsskjerm hvor alt fra gir til blinklys og andre funksjoner betjenes. Foto: VW
ALT PÅ RATTET: VWs nye, lille elbil har dette rattet. I midten av rattet er det en berøringsskjerm hvor alt fra gir til blinklys og andre funksjoner betjenes. Foto: VW Vis mer
NY TEKNOLOGO: Den blir billig og vi kan vante oss mye ny teknologi i VWs lille elektriske bil som kommer i 2025. Foto: VW
NY TEKNOLOGO: Den blir billig og vi kan vante oss mye ny teknologi i VWs lille elektriske bil som kommer i 2025. Foto: VW Vis mer

Rattet i ID Life, som den heter, har i tillegg en integrert berøringsskjerm. Herfra betjener du både automatgiret, blinklysene og en rekke andre viktige funksjoner for å kjøre bilen. I motsetning til Toyota, som introduserer sin elbil neste år, er planen at ID Life skal i produksjon i 2025.

Luksus SUV

Den siste bilprodusenten som har kastet seg på den nye trenden, er Mercedes-Benz med sin Maybach EQS. Denne elektriske SUV-en i luksusklassen, går i serieproduksjon neste år og ble vist fram på utstillingen i München med dette rattet. I presentasjonen av konsept-modellen nevner ikke Mercedes-Benz noe om det spesielle rattet. Om det vil komme i produksjonsmodellen vet vi derfor ikke.

LUKSUS-SUV: Om dette rattet blir standard når Mercedes-Benz lanserer sin nye luksus-SUV Maybach EQS neste år, sier fabrikken ikke noe om. Foto: Daimler
LUKSUS-SUV: Om dette rattet blir standard når Mercedes-Benz lanserer sin nye luksus-SUV Maybach EQS neste år, sier fabrikken ikke noe om. Foto: Daimler Vis mer

Farlig utvikling?

Mange vil nok rynke på pannen av at det runde rattet forsvinner. Enda flere vil være skeptiske til at den fysiske forbindelsen mellom rattet og hjulene tas bort og erstattes av en elektromotor og signaler fra en datamaskin.

Vi har ikke testet dette og aner derfor ikke noe om hvordan det fungerer i praksis. For alle som ikke er oppvokst med et TV-spill mellom hendene, kan det sikkert føles litt uvant. Bilprodusentene vil uansett være nødt til å installere back-up systemer som kan trå til dersom hovedsystemet går i svart. Slik som fly har.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer