Audi med ladbar Q5

Nå blir den norgesvennlig

Audi Q5 generasjon to har aldri slått særlig an her i landet, i motsetning til forgjengeren. Men nå kommer modellen som kan forandre på det.

LADEKABEL OG EKSOSRØR: Som ladbar hybrid kan den smått selgende mellomklasse-SUV-en til Audi få en tiltrengt boost her i landet. Q5 generasjon 2 ble lansert i 2016 og i 2018 ble det bare registrert 247 stykker (Volvo XC60: 3687 biler). Men nå innvier Audi, med denne Q5 55 TFSI e quattro, en ny generasjon plug-in hybrid drivlinje. Den kommer det flere varianter av fremover. Foto: Audi AG
LADEKABEL OG EKSOSRØR: Som ladbar hybrid kan den smått selgende mellomklasse-SUV-en til Audi få en tiltrengt boost her i landet. Q5 generasjon 2 ble lansert i 2016 og i 2018 ble det bare registrert 247 stykker (Volvo XC60: 3687 biler). Men nå innvier Audi, med denne Q5 55 TFSI e quattro, en ny generasjon plug-in hybrid drivlinje. Den kommer det flere varianter av fremover. Foto: Audi AG Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Første generasjon Audi Q5 fantes også som hybrid, men den var ikke ladbar. Nå som produsenten fra Ingolstadt starter utrullingen av en ny generasjon ladbar hybriddrivlinje, passet det bra å starte med denne modellen, Audis konkurrent til BMW X3, Mercedes-Benz GLC, Volvo XC60 og Jaguar F-Pace.

Modellens fulle navn er Q5 55 TFSI e quattro, der tallet 55 indikerer at bilen har mer krefter enn ikke-hybride 45 TFSI, som har den samme 2,0-liters bensinmotoren under panseret - i dette tilfellet med 152 hestekrefter.

Esset i nykommerens erme er selvsagt elmotoren, som er integrert med S-tronic-girkassen og bidrar med opptil 143 hestekrefter.

Totalt 367 hester

Den elektriske motoren henter sin energi fra et litiumion-batteri bestående av 104 prismatiske celler. Det har en maksimal spenning på 381 volt med en kapasitet oppgitt til 14,1 kWt.

Total systemeffekt er 367 hestekrefter. Det er dette som forklarer at bilen har fått samme versjonsbetegnelse som elbilen Audi e-tron - som utvikler opptil 408 hestekrefter.

Forbruket ved blandet kjøring oppgis å være fra 0,21 liter per mil, med CO2-utslipp fra 46 gram per kilometer.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer