Skoda Superb har siden lanseringen vært den største i klassen og en favoritt for mange barnefamilier som ikke vil kjøre SUV. Nå får bilen en god ansiktsløftning. Vi har vært i Skodas hjemby, Mlada Boleslav, i Tsjekkia og kjørt den nyeste utgaven av familiebilen Superb.

Nå er disse bilene blitt avgiftsfrie
Alltid på nett
En ny front med LED-lykter som standard – LED Matrix på toppmodellen - er den viktigste forandringen utvendig. Disse lyktene legger en skygge over møtende biler, slik at du beholder langt lys langs veikantene og lettere kan oppdage fotgjengere og syklister. Bak er den grønne Skoda-logoen byttet ut med SKODA-navnet i store bokstaver. Det er på tide å vise hva man heter og være stolt av det!
Innvendig er setene nye, med en sittepute som kan justeres i lengden for bedre støtte under lårene, for de langbeinte. I tillegg har bilen fått en mer avansert fartsholder, som bedre kan «lese» trafikken foran bilen og holde riktig avstand. Den får også et innebygget SIM-kort, slik at den har Wifi og alltid kan være på nett, uavhengig av smarttelefon.

Høy komfort
Superb er en komfortabel familiebil som innbyr til langkjøring. Fjæringen er behagelig, uten å føles for myk. Dieselmotoren på 150 hester, som sitter i den bilen vi har kjørt mest, gir mer enn nok krefter og dreiemoment til en god kjørefølelse, både på svingete landeveier og på motorveier. Den store dieselmotoren på 190 hester føles overflødig.

Har startet salget av denne elbilen
Det innvendige støynivået er behagelig lavt, så lenge du ikke drar turtallet på motoren alt for høyt. Standard girkasse på de fleste utgaver av nye Superb er en sju-trinns DSG-automat. På landeveiskjøring skifter den fint og behagelig, men ved kraftig akselerasjon oppførte girkassen i vår bil seg litt rykkete. Det kan være en justerings-sak på en bil fra en tidlig produksjon.
Superb kommer fra start også med to bensinmotorer på henholdsvis 190 og 270 hester, sistnevnte med firehjulstrekk som standard. Prisene på Superb er ennå ikke klare, men disse blir uansett relative i Norge.

Første ladbare hybrid
Storselgeren blir uten tvil den nye ladbare hybrid-utgaven, som kommer til Norge etter nyttår. Den får det samme drivverket som nye VW Passat GTE. Det vil si en 1,4 liters bensinmotor, kombinert med en elektrisk motor montert på girkassen. Til sammen yter disse 215 hester og gir et dreiemoment på 400 newtonmeter. Med andre ord massevis av krefter.
Bilen har et batteri på 13 kWt, som ifølge fabrikken skal gi en rekkevidde på 55 kilometer på strøm, etter den nye og strengere WLTP-normen. Det er en rekkevidde du skal kunne oppnå på norske veier - i hvert fall sommerstid.
Dette er en god del lenger enn dagens ladbare hybrider. Ifølge Skoda vil dette gi et CO2-utslipp på under 40 gram per kilometer. For Norge er det viktig, for da vil bilen komme ut med null kroner i engangsavgift og en tilsvarende lav pris. Vi tipper rundt 400.000 kroner.

Det eneste minuset vi kan finne på denne bilen, er at batteriet stjeler 100 liter av bagasjerommet, sammenliknet med bensin- og diesel-utgavene. Siden plassen bak i utgangspunktet er svært stor, bør imidlertid ikke dette være noe stort problem.

Disse bilene lever kortest
Svært god plass
Superb er nemlig vinneren av romkappløpet blant stasjonsvognene. Bilen er nesten 4,90 meter fra støtfanger til støtfanger. Med lang akselavstand, betyr det overdådig plass i baksetet, der du virkelig kan strekke på beina. Bagasjerommet i bensin- og dieselutgavene er på 660 liter – rundt 560 liter i den ladbare hybridutgaven.
Bilen har uansett plass til det meste en familie med barn vil ha med seg på ferie. Legger du ned seteryggene, kan du laste gjenstander på nesten tre meter i bilen.

Superb vil fortsatt komme som en litt barskere Scout-modell, med litt høyere bakkeklaring og plast-detaljer rundt hjulbuene. Den blir trolig ikke like aktuell i det norske markedet, fordi den bare kommer med de største bensin- og dieselmotorene. Det betyr en pris langt over det den ladbare hybridutgaven kan skilte med.
Tekniske data Skoda Superb
Utgave: | Ladbar hybrid |
Girkasse: | DSG 6 tr. aut. |
Motor: | Bensin 1,4 lit. + elmotor |
Samlet effekt: | 218 hk, 400 NM |
Batteri: | 13 kWt |
Rekkevidde på el: | 55 km |
Forbruk: | 0,20 l/mil |
CO2-utslipp: | 40 g/km |
0-100 km/t: | 7,4 sek. |
Toppfart: | 225 km/t |
L/B/H: | 486/186/148 cm |
Akselavstand: | 284 cm |
Bagasjerom: | 560 lit. |
Drivhjul: | Foran |
Pris (vårt tips): | 400.000 kr |
Alle data er foreløpige.
