Bompenger i Oslo:

Nå blir det dyrere å kjøre inn i Oslo 

Mandag blir det dyrere å kjøre inn i hovedstaden i rushtiden enn ellers. Målet er å få flere til å reise kollektivt, men Oslo og Akershus krangler om priser.

HØYERE BOMPENGESATSER: Fra mandag må du belage deg på å betale mer om du kjører bil inn til Oslo i rushtida. Foto: NTB Scanpix
HØYERE BOMPENGESATSER: Fra mandag må du belage deg på å betale mer om du kjører bil inn til Oslo i rushtida. Foto: NTB Scanpix Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Miljøpartiet De Grønne (MDG) har gått i bresjen for endringene, som partiet mener er helt nødvendige.

– Dette er den største miljøreformen i Oslo siden bomringen ble etablert, sier partiets frontfigur Rasmus Hansson til NTB.

Han kaller prisøkningen en «kjempegulrot» for elbilistene, for dem som er lei av kø og vil komme seg raskere til jobb kollektivt og for næringsdrivende som er avhengig av bil.

– Med de nye bompengene blir det mindre kø, bedre plass på veien og bedre byluft, sier Hansson, som kaller bompengene et spleiselag for en bedre by.

Flere endringer

De neste to ukene skjer en rekke endringer i transportsystemet i Oslo og Akershus:

  • Fra 1. oktober koster det 54 kroner for bensinbiler og 59 kroner for dieselbiler å passere bomringen i rushtiden (mellom klokken 6.30-9 og klokken 15-17), mot henholdsvis 44 og 49 kroner utenfor rush. Lørdag, søndag, fridager, helligdager og hele juli måned er unntatt rushtidstillegg.
  • Det innføres samme dag en ny miljødifferensiering i bomringen for lastebiler som forurenser mye.
  • 1. oktober får bussen bedre plass når det ene av dagens tre kjørefelt på E18 mellom Lysaker og Sandvika vest for Oslo som en prøveordning gjøres om til kollektivfelt.
  • 8. oktober sjøsettes en ny satsing på buss, trikk og T-bane i Oslo og Akershus, med hovedvekt på de store innfartsårene til hovedstaden. Helårseffekten av satsingen er 165 millioner kroner. Målet er flere reisende og bedre plass.

Kraftig økning

Lenger fram i tid planlegges det en større utvidelse av bomringsystemet.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer