Parkeringsappen EasyPark går sammen med ladeoperatøren Recharge om forenklet betaling for elbillading i Norge.
Fram til i dag har elbilistene vært nødt til å forholde seg til et utall ulike løsninger for å betale for lading. Fra inneværende uke er det enklere, når de to aktørene muliggjør det å betale for lading og parkering gjennom samme mobilapplikasjon.

Dieselforbudet kan være historie!
2400 stasjoner
Recharge er midt i en omprofilering med endring av navn. De har fram til nå vært bedre kjent som Fortum (Charge and Drive), men samtlige ladestasjoner skal nå være merket med nytt navn og kontaktinformasjon. De er Nordens største ladeoperatør for elbil, med over 1800 ladestasjoner bare i Norge.
Og fra denne uka kan man altså betale for ladingen her og ved ytterligere 600 ladestasjoner i Sverige og Finland, ved bruk av Easyparks parkeringsapp.
– Nå skal vi forbedre hele brukeropplevelsen, slik at det blir superenkelt å finne og betale for lading, sier markedsansvarlig Ludvik Eide i EasyPark Norge til Dinside.

Sømløs betaling
Det kan til tider være frustrerende å finne ut hvordan man kan betale for lading, da det finnes mange forskjellige løsninger - ladebrikker, SMS-system og apper, for å nevne noe. I appen skal det være ganske sømløst å betale for seg.
Og i kartet er laderne merket som grønne ikoner, og lading startes på samme måte som parkering, etter at laderen er koblet i bilen. Appen er dessuten koblet mot kjøretøyregisteret, som innebærer at alle elbilene automatisk skal få opp riktig pris der de parkerer. Dette gjør det enklere for elbilistene å betale for lading og/eller parkering. Det blir også enklere å finne fram til ladestasjonen.
– Det er veldig mange elbilister som har appen fra før. Nå kan de også betale for ladingen sin på store deler av lademarkedet i Norge. Vi tror og håper dette kommer elbilistene til gode, fortsetter Eide fornøyd.

Stopper produksjonen
Blir tilgjengelig for flere
Men det finnes mange flere og store tilbydere av elbillading i Norge. Da må nok EasyPark også kunne inkludere dem, om de skal bli en aktør som virkelig gjør ladingen enklere.
– Ja. Vi har en ambisjon om å fungere på tvers av alle ladeoperatører på sikt, slik som vi allerede gjør for parkering i dag, sier Ludvik Eide.
Dinside har nylig skrevet om Tesla som både utvider nettverket og setter opp prisene. Også Recharge har planer om å øke antall ladestasjoner i nærmeste framtid.
– I 2021 og åra som kommer vil vi til å øke antallet i nettverk kraftig. Vi har stor tro på at det å åpne opp nettverket vårt for flere dyktige ladeleverandører er med på å videreutvikle kundeopplevelsen, og vi vil at kundene skal kunne velge de løsningene som passer best basert på eget behov, sier daglig leder Annika Hoffner i Recharge til Dinside.