Ulovlig bruk av mobiltelefon i bil

Nå blir færre tatt

2500 ble tatt for å bruke mobiltelefon i bilen i januar og februar. Det er færre enn i fjor.

NEDGANG: Nesten 500 færre personer fikk i januar og februar bøter for ulovlig mobiltelefonbruk i trafikken, sammenlignet med 2020. Fra og med nyttår tredoblet bota seg til 5000 kroner, mens prikkbelastningen på førerkortet økte fra to til tre. Foto: Øystein B. Fossum
NEDGANG: Nesten 500 færre personer fikk i januar og februar bøter for ulovlig mobiltelefonbruk i trafikken, sammenlignet med 2020. Fra og med nyttår tredoblet bota seg til 5000 kroner, mens prikkbelastningen på førerkortet økte fra to til tre. Foto: Øystein B. Fossum Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Nøyaktig 2497 personer ble i løpet av de to første månedene av 2021 bøtelagt for mobilbruk i trafikken. Sammenliknet med samme tid i fjor er det en reduksjon på 16 prosent.

I januar og februar i 2020 ble 2978 personer bøtelagt for samme forseelse, viser statistikken fra utrykningspolitiet (UP).

Fra og med 1. januar 2020 økte bøtesatsene for ulovlig bruk av mobiltelefon bak rattet med hele 200 prosent (x3), samtidig som prikkbelastningen økte fra to til tre.

For tidlig å si

UP-sjef Steven Hasseldal er fornøyd med utviklingen, men mener det er for tidlig å konkludere med at de strengere sanksjonene har hjulpet.

– Det er litt tidlig å trekke de helt store konklusjonene, for det kan være ulike variasjoner som påvirker tallene. Det må gå litt lengre tid før vi ser at forskriften har hatt positiv effekt, sier han til Dinside.

– Kan mindre trafikk på grunn av corona-pandemien ha påvirket tallene?

– Det kan ha flere årsaker, deriblant også det. I tillegg til dårlig vær. Men vi gleder oss over lavere tall, fortsetter UP-sjefen.

Steven Hasseldal er sjef i utrykningspolitiet. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
Steven Hasseldal er sjef i utrykningspolitiet. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix Vis mer

Bøter og prikker

Det er i alle fall nærliggende å tenke at tredobling av bota og en ekstra prikk på førerkortet gjør at flere folk dropper mobiltelefonen, mens de kjører bil.

– Ja. Vi var positive til endring i bøtesatsen og prikkene, og vi har fortsatt tro på at det skal ha en effekt. Men vi vil ikke trekke konklusjoner ennå. Når det blir vårligere vær kan vi se bedre hvordan det ser ut, sier Hasseldal.

Antall tatt for ulovlig mobiltelefon-bruk i bil

Distrikt 2020 2021
Totalt29782497
Oslo281191
Øst459415
Innlandet301321
Sør-Øst389195
Agder172117
Sør-Vest349329
Vest261187
Møre og Romsdal9491
Trøndelag393336
Nordland104155
Troms146141
Finnmark2919

Tabellen viser hvor mange sjåfører som fikk bøter for ulovlig ha brukt mobiltelefonen i januar 2020 og 2021, totalt og fordelt på politidistriktene. Kilde: UP

Øker ikke kontrollaktiviteten

Politietaten trenger med andre ord mer tid, før de analyserer tallmaterialet sitt. Antall kontroller mener i alle fall UP-sjefen har vært noenlunde det samme i år, som i fjor.

– Vi har ikke analysert det heller. Vi har ikke sett ordentlig på det. Det kan være noe mindre.

– Vil dere ha økt fokus i år, ettersom de strengere sanksjonene har trådd i kraft?

– Ikke mer enn i 2020. Vi fokuserer først og fremst på fart, men vi kombinerer kontrollene og avdekker ulovlig mobilbruk under fartskontroller også, forteller Steven Hasseldal.

Ungdommen ikke fornøyd

Selv om tallet er redusert med 16 prosent, er Norges eneste trafikksikkerhetsorganisasjon for ungdom, Ung i Trafikken, ikke fornøyd.

– Det er gledelig at bilistene i større grad legger bort mobilen mens de kjører, likevel er nærmere 2500 personer bøtelagt for mobilbruk. Kjører du i 80 km/t og ser bort fra veien i fem sekunder, har du kjørt 110 meter. Det tilsvarer nesten lengden på en fotballbane, sier kommunikasjonsrådgiver Henrik Pettersen Sunde.

Han viser til at du på de 110 meterne i verste fall kan ha kjørt på en person eller bilen foran deg.

– Tenk på hvilke konsekvenser det kan få. Jeg forstår ikke at noen vil utsette andre eller seg selv for en slik fare. Uoppmerksomhet er en medvirkende faktor i omtrent hver tredje dødsulykke og mobilbruk er en del av problemstillingen, sier kommunikasjonsrådgiveren.

I motsetning til UP fristes han til å tro at de nye sanksjonene har hatt effekt.

– Vi krysser fingrene for at reduksjonen fortsetter i måneden framover, sier Sunde.

Henrik Pettersen Sunde kommunikasjonsrådgiver i Ung i Trafikken.
Henrik Pettersen Sunde kommunikasjonsrådgiver i Ung i Trafikken. Vis mer

De yngste er ikke verst

De ferskeste sjåførene får ofte kritikk for sin trafikale atferd. Ung i Trafikken viser imidlertid til at tallene viser at det er de litt mer drevne bilistene som er verst.

– Onde tunger mener de yngste er verst i trafikken. Legger vi disse tallene til grunn, er det jo de mer erfarne sjåførene som har en del å jobbe med. Uavhengig av hvem som er verst håper vi bilistene legger mobilen i lomma mens de er på veien. Vi har ingen å miste, sier Sunde.

Tallene viser at hele 843 personer i aldersgruppen 30 til 40 ble bøtelagt, mens 589 personer i aldersgruppen 18 til 29 måtte punge ut.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer