I løpet av året får over 250 000 bilister steinsprut i frontruta på bilen sin. De aller fleste skjer i den store steinsprut-sesongen som starter nå i siste halvdel av februar og som varer ut mars måned. Det ligger igjen stein i veibanen etter vinterens strøing. Steinene er små, men svært skarpe. Vårrengjøringen er fortsatt ikke i gang.
Samtidig kjører vi fortsatt på piggfrie vinterdekk. Det er den store synderen i denne sammenhengen: Stein fester seg i mønsteret i den myke gummien og forvandles til små prosjektiler når bilen kommer opp i hastighet.
Viken og Oslo verst
Nye tall fra forsikringsselskapet If viser at det er stor forskjell på hvor i Norge sjansen for steinsprut er størst. Viken og Oslo skiller seg ut som de fylkene hvor du oftest får ødelagt frontruta. Her er sjansen dobbelt så stor som i Vestland og Møre og Romsdal, der sjansen er minst.
– For å si det litt enkelt: Bor du i Lillestrøm, Drammen, Oslo eller Moss, er faren dobbelt så stor for å få en stein-smell i frontruta som om du bor på Voss, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If.

Stein fra piggfrie dekk
Han mener at mye av forklaringen på forskjellene er at det i Oslo og Viken er flere motorveier med mye trafikk, parallelle kjørefelter og påkjøringsfelter, der bilene akselererer hardt. Det er også i disse fylkene flest kjører med piggfrie vinterdekk.
– Vår erfaring er at en steinsprut ofte skjer når en bil passerer deg og små stein slynges løs fra dekkene på den bilen. Det er sjelden man får en steinsprut fra bilen du kjører bak, selv om det også kan skje, sier Clementz.

Bilnøkkelen avslørte svindleren
Koster 10 000-20 000 kroner
Det siste året måtte forsikringsselskapene ut med rundt 1,6 milliarder kroner etter glass-skader. For 15 år siden var det tilsvarende tallet litt over 600 millioner kroner. Dersom ruta sprekker eller har så stor skade at den må skiftes, koster det nå fra 10 000 kroner og oppover til flere titalls tusen kroner.

Rutene er blitt dyrere og har mer teknologi, med varmedemping og varmetråder. I tillegg har de fleste moderne biler regnsensorer for vinduspusserne, samt kamerautstyr for automatisk nødbrems og skiltgjenkjenning i ruta. Dette er utstyr som må kalibreres etter ruteskift. Frontruta har med andre ord blitt en avansert og dyr del av bilen.

Museangrep gjorde bilen livsfarlig
Umulig å unngå
Har du bare ansvarsforsikring på bilen, må du betale dette selv. Har du derimot kasko eller delkasko, dekkes skaden av forsikringen. Dersom du får reparert steinspruten raskt, slipper du til og med egenandel.
Det er mange teorier om hva du kan gjøre for å unngå å få steinsprut i frontruta eller i lakken på bilen. Å holde god avstand til bilen foran og få bilistene til å montere skvettlapper er ofte nevnt. I virkeligheten er disse steinene nesten umulig å unngå.

Husk teipbiten
Det er imidlertid et par råd som er viktige for at dette ikke skal koste deg mye penger: Dersom du får en steinsprutskade, bør du sette en bit med gjennomsiktig tape over skaden. Da unngår du skitt og vann som fryser til is i «såret».
I tillegg må du få skaden utbedret så raskt som mulig. Ta kontakt med forsikringsselskapet eller et bilglass-verksted den samme dagen. Hvis du venter, er det stor sjanse for at ruta sprekker.
Spesielt nå om dagen når det veksler mellom varmt og kaldt og du bruker varmeapparatet i bilen mye. Må ruta skiftes ryker du i beste fall på en egenandel på forsikringen. I verste fall må du betale ruteskiftet på mellom 10- og 20 000 kroner selv.
HER FÅR DE OFTEST STEINSPRUT
Fylke | Sannsynlighet for steinsprut / år |
Oslo | 9,8 % |
Viken | 9,5 % |
Trøndelag | 7,8 % |
Innlandet | 7,4 % |
Vestfold og Telemark | 7,3 % |
Troms og Finnmark | 5,4 % |
Agder | 5,3 % |
Rogaland | 4,8 % |
Nordland | 4,6 % |
Kilde: Forsikringsselskapet If