BMW er inne i en suksessperiode og er for tiden det tredje mest solgte bilmerket i Norge. I en dynamisk og ganske ung modellrekke, er det 5-serien som er blitt moden for utskiftning, etter å ha fått forsterket konkurranse - senest fra Volvo med sin S90 / V90.
Og selv om Mercedes-Benz totalt sett utvilsomt har vært referansen lengst i premium-storbilsegmentet med det som i dag er E-klasse, har BMW vært en seriøs konkurrent svært lenge, og til tider vært eneren i klassen
BMW 5-serie dukket opp i 1972, og har siden blitt solgt i 7,6 millioner eksemplarer i verden gjennom seks generasjoner.
Blir større
Nå presenterer BMW altså den syvende. Og à propos tallet syv, kan vi se at nykommeren nærmer seg den nye 7-serien, på samme måte som forgjengeren nærmet seg datidens 7-serie da den kom.
Dette gjelder ikke minst størrelsesmessig. Bilene i denne klassen nærmer seg ubønnhørlig fem meter i lengde - Volvo S90 er 496 og Mercedes E-klasse 492 centimeter og nye 5-serie plasserer seg mellom de to med sin 493,5 centimeter.
Bilen er også bredere - 187 centimeter - men bare en anelse høyere, 146,6 centimeter. Luftmotstanden er redusert med 10 prosent og er oppsiktsvekkkende 0.22 på den mest effektive versjonen.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger