Nå er de i gang med superbilen

Den spektakulære plugin-hybriden Fisker Karma skal masseproduseres fra februar neste år.

Fisker Karma er en sportssedan som på mange måter konkurrerer med Porsche Panamera og Aston Martin Rapide
Fisker Karma er en sportssedan som på mange måter konkurrerer med Porsche Panamera og Aston Martin Rapide Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Noen har en litt annerledes tilnærming til miljøtemaet enn andre. Fisker Karma er en stor sportssedan med imponerende ytelser, og et svært lavt forbruk. Trikset ligger i plugin-teknologien.

480 kilometer

Karma er i utgangspunktet en ren elbil, men er også utstyrt med en 2,0-liters turbomotor som kan lade batteriet ved behov. Ved pen kjøring har Karma en rekkevidde på opptil 80 kilometer kun med energi hentet fra litium-batteriene. Deretter setter bensinmotoren inn og sørger for å utvide rekkevidden til totalt 480 kilometer.

83 gram CO2

Forbruket vil naturligvis avhenge av kjørelengden og strømnivået på batteriet, men de offisielle tallene er 0,35 liter per mil og 83 gram CO2. Det er naturligvis rekordlavt for en bil som dette, men på kortere turer med fulladet batteri, vil man altså være i stand til å kjøre helt utslippsfritt.

Rask

Ytelsene er ikke dårligere av den grunn. 0-100 skal gå på omtrent 6 sekunder og toppfarten ligger på 200 kilometer i timen. Fisker oppgir ikke effekten i sine tekniske data, men trolig kan den produsere drøye 400 hestekrefter fra sine to el-motorer.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer