Volvo V90 Cross Country B5 AWD

Nå er den elektrifisert

Men den er fortsatt ikke ladbar.

MILDE HYBRIDER Dessverre har aldri Volvo prioritert ladbar hybrid på gummistøel-versjonen av V90, men nå blir rene diesel- og bensinversjoner erstattet med tilsvarende i bensin. Foto: Rune M. Nesheim
MILDE HYBRIDER Dessverre har aldri Volvo prioritert ladbar hybrid på gummistøel-versjonen av V90, men nå blir rene diesel- og bensinversjoner erstattet med tilsvarende i bensin. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Volvo V90 CC var selve definisjonen på nordmenns drømmebil, kun for få år siden. Nå får den en rekke nyher, blant annet tre nye motoralternativer.

Bare elektrifisert

Nå fjernes ren bensin og diesel og erstattes av tre to-liters mildhybrider. En diesel på 197 hk og 420 Nm, en diesel på 235 hk og 480 Nm, samt en bensinmotor på 250 hk og 350 Nm. Det er bilen vi kjører.

Tidligere ble dieselmodellene merked med D og bensinmodellene P. Etter at disse fikk mildhybrid er bokstavene erstattet med B. T er forbeholdt de ladbare og P er nå helelektrisk.

HØY PÅ LIVET: De høye stasjonsvognene er kanskje verdens smarteste karosseriform, men har tapt terreng for SUV-ene. Foto: Rune M. Nesheim
HØY PÅ LIVET: De høye stasjonsvognene er kanskje verdens smarteste karosseriform, men har tapt terreng for SUV-ene. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Mildhybrid

Motoren i testbilen er den velkjente 2-literen som sitter i alle modeller med unntak av noen XC40. Her med 250 hester og 350 Nm. Den remdrevne elmotoren på 13,5 hester og 10 Nm hjelper til ved start og stopp og henter opp noe regenerering ved oppslipp og brems.

Volvo oppgir opp til 25 prosent drivstoffbesparelse på enkelte modeller. Vi havnet på et forbruk på 0,83 liter på mila etter en uke test. Ikke superimponerende.

SAME BUT DIFFERENT: Toliteren i Volvo er velkjent og har fungert som ren bensin og ladbar i forskjellige varianter. Det siste året også som mildhybrid. Foto: Rune M. Nesheim
SAME BUT DIFFERENT: Toliteren i Volvo er velkjent og har fungert som ren bensin og ladbar i forskjellige varianter. Det siste året også som mildhybrid. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Den er forsåvidt sterk nok, men mange vil forvente mer trykk, spesielt i form av dreiemoment, i en såpass stor og fleksibel bil, med nyttelast på 537 kilo, og som kan trekke 2400 på tilhengerfestet. Ønsker du moment, velger du en av dieselene.

Motoren er ikke av den mest inspirerende, men noe av skylden har girkassa, som er litt treig og fort blir masete dersom du prøver å utfordre den litt. Du kan skifte gir med padler og stikke (sideveis), men den er såpass sedat i responsen at den egner seg mest til å holde igjen på girene med.

Hvorfor toppfart på 180 km/t

Men direkte treig er den ikke. 0-100 km/t på 7,4 sekunder er fortsatt oppfattet som raskt. Det er derimot ikke toppfarten. Volvo annonserte at de i fremtidige modeller ville ha fartsbegrensning på 180 km/t av sikkerhetsmessige årsaker. I de fleste verdenshjørner har ikke dette noe å si, men vi tviler på om denne endringen har noe å si for trafikksikkerheten.

Vi tror ikke dødsfall i Volvo i hastigheter i over 180 km/t har vært noe stort problem tidligere, og sant og si er både du og omgivelsene i fare om det skjer noe i 180 også.

Hadde de virkelig gått for null-visjonen sin, burde den hatt fartssperre på 90, som lastebilene, men det hadde vært selvmord som bilprodusent som baserer seg på salg av biler med 390 hester.

Disse blir forøvrig snart oppgradert med større batterier som gir lenger rekkevidde, men samtidig øker effekten til 420 hk!

Da er Care Key, som nå er standard, en bedre løsning. Da kan man selv sette en fartsbegrensning, for å sikre seg at ingen kjører for fort med bilen. Med Care Key slipper man ekstra egenandel for personer under 23 år hos Volvos eget forsikringsselskap, Volvia.

Ekte firehjulstrekk

Det største skillet mellom B5 modellen og den ladbare V90, er firehjulstrekksystemet. For mens den langt sterkere ladbare T8 har en ren forhjulsdrevet drivlinje for bensinmotoren på 303 hester og ren bakhjulstrekk for den elektriske på 87 hester, har B5 et firehjulstrekksystem med clutchstyrt innkobling av bakhjulene ved behov.

Facelift

Samtidig med oppgraderingen har V90 fått små endringer i utseendet. De er svært få og små.

Testresultat

Volvo V90 Cross Country B5 AWD

Kjempebil med feil motor.

Gedigen luksusfølelse, fantastisk stereoanlegg, flott design, høy komfort. Klasseledende bakkeklaring.

Unødvendig treig respons på girkasse, ikke imponerende forbruk, prisforskjell til ladbar for liten.

Nye tåkelys, ny spoiler og nytt design på nedre del av støtfangeren foran. LED-baklysene med sekvensielle blinklys er den mest markante endringen bak.

Fra 737.000,-

Cross Country er en egen utstyrsversjon ved siden av Momentum, Inscription og R-Line. Startprisen er på 737.000 kroner, og man kan slippe forholdsvis billig unna dersom man styrer unna de dyreste tilvalgene. Vår bil koster derimot 963.600 kroner. Da er veien kort til den langt mer populære mellomstore SUVen XC60.

Volvo V90 Cross Country B5 AWD

Motor:R4, 16V, turbo, kompressor, bensin
Slagvolum:1 969 ccm
effekt:250 hk v/5400 o/min
Dreiemoment - o/min:350 Nm / 1800
Elmotor:14 hk/49 Nm
0-100 km/t:7,4 sek
Toppfart:180 km/t
Forbruk:0,75 l/mil
CO2-utslipp:170 g/km
Tankvolum:60 liter
L/B/H:494/189/154 cm
Akselavstand:294 cm
Dekkdimensjon:245/40R21
Bagasjerom:560/1526 liter
Egenvekt:1967 kg
Hengervekt:2400 kg
Pris fra kr.:735.000
Pris testbil kr:963.600

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer