Volvo V90 CC var selve definisjonen på nordmenns drømmebil, kun for få år siden. Nå får den en rekke nyher, blant annet tre nye motoralternativer.
Bare elektrifisert
Nå fjernes ren bensin og diesel og erstattes av tre to-liters mildhybrider. En diesel på 197 hk og 420 Nm, en diesel på 235 hk og 480 Nm, samt en bensinmotor på 250 hk og 350 Nm. Det er bilen vi kjører.
Tidligere ble dieselmodellene merked med D og bensinmodellene P. Etter at disse fikk mildhybrid er bokstavene erstattet med B. T er forbeholdt de ladbare og P er nå helelektrisk.
Mildhybrid
Motoren i testbilen er den velkjente 2-literen som sitter i alle modeller med unntak av noen XC40. Her med 250 hester og 350 Nm. Den remdrevne elmotoren på 13,5 hester og 10 Nm hjelper til ved start og stopp og henter opp noe regenerering ved oppslipp og brems.
Volvo oppgir opp til 25 prosent drivstoffbesparelse på enkelte modeller. Vi havnet på et forbruk på 0,83 liter på mila etter en uke test. Ikke superimponerende.
Den er forsåvidt sterk nok, men mange vil forvente mer trykk, spesielt i form av dreiemoment, i en såpass stor og fleksibel bil, med nyttelast på 537 kilo, og som kan trekke 2400 på tilhengerfestet. Ønsker du moment, velger du en av dieselene.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger