Vi har sjekket prisen på de mest solgte bilene de to første månedene i år i Sverige og i Norge. I tillegg har vi tatt med noen av de mest spennende bilnyhetene som kommer på markedet den nærmeste tiden. Prisforskjellene er stor – i favør norske bilkjøpere.
Misunnelige svensker
Norges mest solgte bil hittil i år er Audi e-Tron. I Norge koster den fra 661.900 kroner med den største batteripakken, mens svenske bilkjøpere må ut med 799.000 kroner for den samme bilen. En Volkswagen e-Golf får du for 275.400 kroner i Norge inkludert leveringskostnader, mens svenskene må ut med 387.900 kroner.

Mest overraskende, og sikker irriterende for svenskene, er at nordmenn kan kjøpe deres nye stolthet, Volvo XC40 Recharge, for 500.000 kroner, mens de selv må ut med 700.000 kroner.

Dette er elbilkuppene
Gjelder bare elbiler
Dette dreier seg selvfølgelig om elektriske biler. Ekspertene tror at disse kommer til å utgjøre rundt 60 prosent, eller rundt 90.000, av alle nye biler i Norge i år. I tillegg kommer 15 prosent hybrider og ladbare hybrider. Det blir med andre ord lite igjen til bensin- og dieselbiler dersom ekspertenes spådom slår til. Sammenlikningen mellom norske og svenske nybilpriser er derfor helt relevant. I tillegg er svenske og norske kroner nå omtrent like mye verd. Prisene kan dermed sammenliknes direkte.

Null moms og avgift
Erik Trosby er PR- og kommunikasjonssjef i Volvo Car Norway AS og forklarer hvorfor deres nye elbil blir mye billigere i Norge enn i Sverige:

Viktigste bilåret på hundre år
- Det kan være forskjeller i lokale kostnader, valuta, prissetting og liknende som påvirker prisene fra marked til marked. Når det gjelder elbiler er det ulikhetene i moms og avgifter som skaper de største prisforskjellene mellom landene. I Norge er det incentivordninger med null nybilavgift og moms som skal bidra til at nybilsalget bare består av nullutslippsbiler i 2025. Da blir det også lave bilpriser. Det kommer både miljøet og kundene til gode og gjør at en elbil som XC40 Recharge kan selges til en rimelig pris i Norge, sier Trosby.

Får 60.000 fra staten
Fortsatt har broderfolket i øst langt rimeligere priser på biler med bensin- og dieselmotor. For eksempel koster en Volvo XC60 D3med dieselmotor fra 409.900 kroner i Sverige, mens den starter på 610.000 kroner her hjemme. I rettferdighetens navn skal det nevnes at også Sverige har innført en miljørabatt for elektriske biler. Etter at eieren har hatt bilen i seks måneder, får han eller hun en bonussjekk fra staten i posten på 60.000 kroner.
At eierne må vente i seks måneder, har vært et middel for å motvirke spekulasjon, der selskaper kunne kjøpe nye elbiler og eksportere dem videre til Norge med fortjeneste både fra miljøbonusen og momsreglene. Dette var aktuelt for et par år siden, da mange tusen nordmenn sto på ventelistene for å få kjøpe en elbil og prisene høyere enn i dag.
Norske og svenske bilpriser
Pris i Norge | Pris i Sverige | ||
Audi e-etron 55 | 661.900,- | 799.000,- | |
VW e-Golf | 275.400,- | 387.900,- | |
Nissan Leaf 40 | 239.900,- | 397.000,- | |
Tesla Model 3 Long Range AWD | 469.000,- | 760.000,- | |
Renault Zoe | 250.000,- | 286.990,- | |
Hyundai Kona | 309.000,- | 409.900 | |
VW ID.3 | 330.000,- | 409.900,- | |
Volvo XC40 Recharge | 500.000,- | 700.000,- | |
Volvo XC60 D3 (diesel) | 610.000,- | 409.900,- | |
Mitsubishi Outlander PHEV | 409.000,- | 424.900,- |
