Det kom som et sjokk på hele bransjen da Tesla for noen uker siden plutselig kuttet prisen på Model Y med 120 000 kroner. Dette skjedde også i USA og andre europeiske land. I Norge gikk prisen på den rimeligste modellen ned fra 519 990 kroner til 399 990 kroner.
Model Y er Norges desidert mest populære bil for tiden. I fjor var det 17 356 nordmenn som kjøpte denne elektriske bilen. Nummer to på lista, Volkswagen ID.4 GTX, ble det solgt 7 857 stykker av.

Full kollaps
Tesla kuttet også prisen på rimeligste utgave av Model 3 med 50 000 kroner, slik at den nå har en startpris på 370 000 kroner.
Sjokkerte konkurrenter
Samtidig som priskuttet ble annonsert, var det nye biler til salgs med den nye, lave prisen, med en leveringstid på bare noen uker. Tesla begrunner priskuttet med at de blant annet har tatt i bruk nye og mer effektive produksjonsmetoder.

Priskuttet kom brått og uventet på mange av de andre bilimportørene. Det har skapt store bølger i bransjen. Noen tar opp konkurransen og kutter prisene, mens andre foreløpig sitter helt stille i båten.

Millioner i kø for denne
Billigere Mustang
Etter å ha tenkt seg om i noen uker, kutter Ford prisen på sin bestselger Mustang Mach-E med opp til 44 000 kroner.
Ford-sjef Per Gunnar Berg begrunner priskuttet med at den nye vektavgiften og moms på prisen over 500 000 kroner som myndighetene innførte fra 1. januar, har skapt usikkerhet. Mange kunder er usikre på om de bør velge elbil eller fossilbil og at dette kan påvirke valget av miljøvennlige biler negativt.
- Derfor reduserer vi moms-beløpet kundene må betale, samt nuller ut effekten av den nylig innføre vekt-avgiften, sier Berg til Bilnytt.no
Samtidig får Ford-kundene gratis dekkhotell i tre år og gunstig finansiering.

50 000 billigere
Også kinesiske Nio kaster seg inn i priskrigen med et kutt på 50 000 kroner på den elektriske SUV-en ES8.
Dette er en stor familiebil, som kan leveres med seks eller sju seter. Samtidig tilbyr de kundene en finansiering med 0,99 prosent rente de første tre årene. Deretter går renten opp til markedsnivå på godt over seks prosent

Skred før prishopp
Nio-sjef Marius Hayler omtaler dette som en moms-kompensasjon. Ifølge Hayler gjelder priskuttet biler de har på lager.
Billig MG
En annen importør som har svært aggressive priser, er Norwegian Mobility Group, som blant annet har kinesiske MG i sin portefølje.
De har nå lansert en ny «billig-utgave» av MG 4. Den kom på markedet i høst og da kostet den rimeligste utgaven 333 400 kroner. Nå koster bilen fra 273 000 kroner, pluss registreringskostnader.
Med andre ord et kutt på 60 000 kroner. Denne modellen har riktignok et litt mindre batteri og litt kortere rekkevidde.

Sitter rolig i båten
Men ikke alle importører lar seg rive med i priskrigen – i hvert fall ikke foreløpig. Norges største importør, Harald A Møller, selger både Audi, VW, Skoda og Seat.
Direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt Øyvind Rognlien Skovli svarer følgende når Dinside spør om de nå blir tvunget til å kaste seg inn i priskrigen:
- Når det gjelder priser i nybilmarkedet skal jeg ikke uttale meg om konkurrenter. På vegne av oss selv kan jeg helt overordnet si at vi på tvers av merkene våre alltid skal ha produkter, priser og et ledende forhandlerapparat som sikrer at vi er konkurransedyktige, sier Skovli.