Slutt for VW Beetle

Nå er det slutt for «bobla» - igjen

Etter 20 år på markedet har Volkswagen bestemt seg for å legge ned produksjonen av Beetle.

VW BEETLE: Volkswagen-konsernet har bestemt seg for å ikke lage flere av klassikeren VW boble. Siste bil har blitt levert til norsk kunde.Foto: Knut Arne Marcussen
VW BEETLE: Volkswagen-konsernet har bestemt seg for å ikke lage flere av klassikeren VW boble. Siste bil har blitt levert til norsk kunde.
Foto: Knut Arne Marcussen Vis mer
Publisert

Det er slutt. Over! Den siste VW Beetle er solgt fra den norske importøren, Harald A. Møller. Siden 1. september 2017 har det ikke vært mulig å kjøpe bobla i norske bilforretninger eller hos importørens nettsider.

De fire siste ble levert og registrert hos sine norske kunder i løpet av januar og februar i år.

Det er nesten to år etter at Dinside testet VW Beetle Dune, som vi omtalte som den kuleste bobla på lenge.

Volkswagen sier stopp

I 1997 gjenintroduserte Volkswagen-konsernet den nye bobla, i ny moderne form, bare fire år etter at de kastet klassikeren Type 1 på dør.

Til tross for relativt mye oppmerksomhet, ble imidlertid ikke VW New Beetle noen stor suksess. I løpet av de 13 årene den fikk på det norske markedet solgte ny-bobla 1.177 eksemplarer - med bare åtte biler solgt de siste tre årene.

Så kom nok en ny utgave av VW Beetle i 2011. Den er fortsatt ikke helt ute av produksjon, men nå har tyskerne bestemt seg for at straks blir nok nok. Dagens generasjon blir den siste, bekrefter teknisk direktør i Volkswagen, Frank Welsch, til Autocar.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer