Det er bare ett år siden et anerkjent amerikanske bilmagasin ville totalforby bilen til gatebruk. Nå har Chrysler bestemt seg for at nok er nok. I mai gikk den siste Dodge Challenger SRT Demon av rullebåndet i Ontario, Canada.

Så utrolig mye sikrere er nye biler
Bilen er kjent som et monster på veien - eller djevel, om du vil: «Keep the Dodge Demon off our roads», skrev Automotive News i mai i fjor. «Dodge Challenger SRT Demon med 840 hk fra Fiat Chrysler er så grunnleggende farlig for den generelle sikkerheten til bilistene, at det bør bli ulovlig å registrere den for bruk på veien».
Selges for veldedighet
Fiat-Chrysler (FCA) fulgte den siste Demon på samlebåndet. Videoen kan du se litt lenger ned i saken.
Bilen som på samlebåndet er svart, har blitt lakkert rød. Den er utstyrt med ikke mindre enn 852 hester. Den selges på en veldedighets-auksjon, sammen med en tilsvarende siste, røde Dodge Viper.
Til sammen blir det spekulert i at de to bilene kommer til å bringe 1 million dollar (8,2 mill kroner) til veldedigheten United Way. Om du som nordmann vil hente bilene hit til landet, må du nok forvente flere millioner i norske avgifter på toppen. Bilene selges på auksjon i Uncasville i Connecticut mellom 20. og 23. juni i år.
Muskelbunt
Dodge Challenger SRT Demon gjør null til hundre på 2,3 sekund og kan skilte med akselerasjons-krefter på 1,8 G, mer enn noen annen produksjonsbil.
402 meter (kvartmila) gjøres unna på rekordraske 9,65 sekunder, med en slutthastighet på 225 km/t. Dermed er Demon også den første produksjonsbilen som holder seg under den magiske tisekunders-grensa.
Dodge Demon har lenge vært forbudt brukt i konkurranser - oppsiktsvekkende nok fordi den er for rask (!). Så det er kanskje ikke så rart at Automotive News mente Dodge Demon er og var for farlig til å ferdes med i trafikken også.
Organisasjonen United Way har fokus på å identifisere og løse kritiske samfunnsspørsmål og gjennomføre målbare forbedringer i sine lokalsamfunn. Dette gjør det gjennom samarbeid med skoler, offentlige etater, lokalt næringsliv og arbeidstakerorganisasjoer, i tillegg til andre frivillige organisasjoner.
