Piggfrie vinterdekk om sommeren

Nå er dette dekket farlig

Vi er inne i den første sommermåneden, men fortsatt kjører mange på piggfrie vinterdekk. I sommervarme er dette dekket farlig dårlig.

GIR BLAFFEN: Mange gidder ikke skifte til sommerdekk og fortsetter på piggfrie vinterdekk hele sommeren igjennom. Det kan være en forklaring på flere av dødsulykkene på norske veier nå om sommeren. Foto: Rune Korsvoll
GIR BLAFFEN: Mange gidder ikke skifte til sommerdekk og fortsetter på piggfrie vinterdekk hele sommeren igjennom. Det kan være en forklaring på flere av dødsulykkene på norske veier nå om sommeren. Foto: Rune Korsvoll Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det er behagelig ikke å skifte til sommerdekk og heller fortsatte med de piggfrie vinterdekkene på bilen. Det er ikke forbudt, men kan være farlig. Likevel er det mange som gjør det.

I en undersøkelse som If forsikring gjorde i 2019, svarte en av fem bileiere at de har kjørt på piggfrie vinterdekk en hel sommer. At dette er en svært dårlig løsning, viser både våre egne tester og en ulykkesrapport som Statens väg- och transportforskningsinstitutt (VTI) i Sverige har gitt ut.

Ikke laget for varmegrader

Jukka Antila er testsjef i finske Test World, og ansvarlig for blant annet de store sommer- og vinterdekktestene til Dagbladet. Han vet godt hvor dårlige piggfrie vinterdekk er på en varm og våt sommerdag:

- Piggfrie vinterdekk er laget for temperaturer fra null og kaldere. Når temperaturen stiger over 6-7 varmegrader, mister disse dekkene mye av grepet. De blir mye glattere enn sommerdekk. Det viser våre tester tydelig.

FARLIGE: Etter testene av piggfrie vinterdekk mot sommerdekk, var kommentaren fra testsjef Jukka Antila at «disse dekkene har nesten ikke grep verken i svinger eller når vi må bremse. I vanlig trafikk vil de være farlige». Foto: Markus Pentikainen
FARLIGE: Etter testene av piggfrie vinterdekk mot sommerdekk, var kommentaren fra testsjef Jukka Antila at «disse dekkene har nesten ikke grep verken i svinger eller når vi må bremse. I vanlig trafikk vil de være farlige». Foto: Markus Pentikainen Vis mer

Veldig glatte

- I en vannplaningstest i sving, beholdt et nytt Goodyear sommerdekk grepet til 83,1 km/t. Et piggfritt vinterdekk med tre millimeter mønster, mistet alt grepet allerede ved 60,2 km/t. Når bilen din vannplaner, begynner den å flyte oppe på en hinne av vann. Du mister all kontroll og kan verken styre eller bremse, forklarer Antila.

- I en bremsetest fra 80 km/t på våt asfalt, stoppet bilen med nye Continental sommerdekk på 25,9 meter. Bilen med vinterdekkene brukte 38,3 meter. Forskjellen høres kanskje ikke så stor ut, men bilen med vinterdekkene vil ha en hastighet på over 40 km/t når den treffer en person i et fotgjengerfelt, forteller testsjefen.

I mange dødsulykker

I Sverige har Statens väg- och transportforskningsinstitutt (VTI) studert 800 biler som har vært involvert i dødsulykker på veien de siste åra. Konklusjonen er at en av seks biler – litt over 17 prosent – kjørte på vinterdekk. Forskningsleder Mattias Hjort i VTI ble overrasket over resultatet:

SOM EN BÅT: Når dekkene vannplaner, begynner bilen å flyte oppe på vannet. Du kan verken styre eller bremse. Foto: Rune Korsvoll
SOM EN BÅT: Når dekkene vannplaner, begynner bilen å flyte oppe på vannet. Du kan verken styre eller bremse. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

- Det er mange flere biler med vinterdekk innblandet i alvorlige ulykker om sommeren enn det vi kunne forvente ut ifra hvor mange som kjører på slike dekk, sier han til Vi Bilägare.

Han forklarer at i Sverige det er vanligst sør i landet at bilister kjører sommeren igjennom på piggfrie vinterdekk. I nord bruker mange piggdekk om vinteren. Siden disse er ulovlige om sommeren, bytter de fleste til sommerdekk.

Verst i sør

I sør er det mange som bruker piggfrie vinterdekk og fortsetter på disse sommeren igjennom. Vi kan bare anta at det samme er tilfellet i Norge.

Her hjemme utarbeider Statens vegvesen hvert år en rapport om dødsulykkene på veien. Sjefingeniør Svein Ringen er hovedforfatteren til rapporten:

- I våre undersøkelser konkluderer vi med at slitte eller gamle dekk er en viktig medvirkende årsak til mange dødsulykker, men vi har ingen oversikt over om bilene har kjørt på vinterdekk om sommeren, sier Ringen til DinSide.

Bilde av norgesferiekartet

Norgesferie

Se lesernes favorittreisemål

Legg til dine steder Se kart

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer