Det var regjeringspartiene som ble enige om dette i den såkalte Granavolden-plattformen. Fredag for halvannen uke siden ble forslaget vedtatt i Stortinget, i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett. Finansdepartementet har bekreftet overfor Dinside at ordningen settes i verk allerede fra mandag 1. juli - altså i dag.

Varsler kraftig økning av bilprisene
- Blir 100.000 billigere
- Dette er en gavepakke til alle som er interessert i bil og som har bil som hobby. Nå kan du importere drømmebilen fra 90-tallet uten å betale mange tusen i avgift, sier Morten Stordalen, som leder FrPs bilpolitiske utvalg.
Han forteller at du kan få lekre sportsbiler som Mercedes SL eller Jaguar XK fra 90-tallet for 100.000 kroner eller lavere i Tyskland.
- Engangsavgiften har ført til at du fort må ut med 100.000 kroner til, for å få norske skilter på bilen. Når denne avgiften faller bort kan det i mange tilfeller bli nær halv pris, sammenlignet med slik det var før, ifølge Stordalen.

Ikke mye å spare på Porsche
Ikke alle er like sikre som Stordalen på at dette kan føre til store priskutt. Egil Haugen er en av landets fremste Porsche-entusiaster og jobber til daglig på Porsche Classic Center i Son. Han tror ikke de nye reglene vil få veldig stor betydning for importen av eldre Porsche-modeller hit til landet.

Kommer til Norge i høst
- Prisnivået på vannkjølte Porsche 996-modeller fra slutten av 90-tallet er allerede lavt i Norge. Du kan kjøpe en bil for rundt 300.000 kroner. Når det gjelder de mer populære luftkjølte 993-modellene, så ligger engangsavgiften for de fleste bilene på mellom 30.000 og 50.000 kroner, sier Haugen.
Han tror dermed ikke det blir noe rush med import av brukt Porsche til Norge.
- Kjøper du en bil i Tyskland til 150.000 euro, er for det første kursen på den norske krona ugunstig. I tillegg må du fortsatt betale moms og vrakpant. Vi ser ikke at det blir veldig mye å spare på dette, i forhold til det prisnivået disse bilene har i Norge i dag, sier han.

Import av forurensende biler?
Avgiftsfritaket som nå har tredd i kraft gjelder ikke bare for biler, men også alle andre kjøretøy som omfattes av engangsavgiften. Det betyr at biler og motorsykler på over 20 år fremover kan importeres uten å betale engangsavgift, utover vrakpantavgiften.
Med skatteetatens avgiftskalkulator finner du ut hvor mye det koster å importere drømmebilen til Norge.
Skeptikere har framholdt at et slikt avgiftsfritak kan føre til importert av mange eldre og forurensende familiebiler til Norge. Dette har ikke Stordalen tro på.
- Jeg har ingen tro på at dette vil føre til at folk importerer store mengder gamle Passater for å ha som bruksbil. Dette er noe entusiastene vil benytte seg av, sier han.
