Dette er en av de merkeligste og mest sjarmerende førvisningene undertegnede har vært med på. Som en av 12 i hele Europa, fikk Dinside mulighet til å teste nye Impreza. De kaller bilen en preprodukjson, men i prinsippet var dette en fiks ferdig og gjennomprøvd bil.
Da jeg rullet inn på testbanen, hadde jeg Norsk PR-sjef, Europas PR-sjef, Utviklingssjefen for modellen samt racerføreren Tim Schrick, som vant totalseier for tolitersklassen på VLN i år til min disposisjon – helt alene. Og en hel bane og tre biler. En 1,6 liter, en 2.0 og en sportslig variant av den utgående modellen.
Subaru var nemlig veldig opptatt av å vise hvor mye bedre den nye Subaruen er blitt.

Dette er Impreza
Subaru Impreza ble introdusert i 1992, og har siden den gang blitt assosiert med motorsport og ikke minst med Petter Solberg, som ble verdensmester med Subaru Impreza WRX STI i 2003.
Subaru-fabrikken trakk seg ut av WRC i 2008, og har siden da hatt mest fokus på store og små SUVer.
Siden den gang har salget skutt i været. Det er XV og Forrester som er storselgerne. Når nye Impreza nå er tilbake så er kjøreegenskapene og sikkerhet hovedfokus. Nye Impreza bygges som sedan og 5-dørs kombi, og det er sistnevnte som blir tilgjengelig i Norge.

Nye Impreza vil bli levert med 1,6 eller 2,0 liters bensin boxermotor. Dieselmotoren tilbys ikke. Giringen skjer trinnløst gjennom Subarus Lineartronic girkasse og Subarus symmetriske firehjulsdrift, en enkel og vedlikeholdsfri løsning for AWD system.
Helt ny
Dette er en helt ny bil, laget på Subaru-fabrikkens nye «Subaru Global platform» som det visstnok har tatt fem år å utvikle. Den er klargjort for El-drift og hybridløsninger, og møter alle krav som er forventet frem til 2025.
Munnen er imidlertid lukket godt for om eller når det skjer. Den lille bilprodusenten har sin fulle hyre med å levere nok med nåværende kapasitet og ønsker ikke gamble med teknologi de ikke vet hvordan politikerne vil skattelegge i fremtiden.
Den nye Impreza skal ha blitt bedre både når det gjelder vibrasjon og støy, mer stabil på veien og krengning skal være redusert med 50 prosent, blant annet på grunn av et dobbelt så stivt karosseri og et hårfint lavere tyngdepunkt (0,5 cm)
Best
Subaru har ytterligere forfinet sitt førerassistansesystemet – EyeSight som inneholder kjente funkjsoner som pre-kollisjons bremsing, pre-kollisjons gasskontroll som hindrer deg fra å kjøre i for eksempel en vegg, dersom du har satt bilen i feil gir, adaptive fartsholder, start-varsling, filskift-varsler og vinglevarsler.

Subaru hevder deres system reagerer raskere enn andre løsninger på markedet og har vunnet en rekke tester. Systemet er standard i Impreza og utgjør nå en viktig del av deres DNA som består av Boxermotor, firehjulsdrift og sikkerhet.
Slik kjører den
Vi fikk kun anledning til å kjøre den på bane, men med hele banen for seg selv, fikk vi god anledning til å kjenne på bilen. Vi kan i hvert fall fastslå at nye Impreza har tatt et stort sprang på kjøreegenskaper uten at det har gått på bekostning av komfort.
Gjennom sjikaner, slalåm og elgtest, er dette uten tvil en vesentlig raskere, mer stabil og lettkontrollerbar bil enn forrige modell. Nå må det sies at hjulvalget også hadde mye innvirkning på hvor fort det var mulig å kjøre med forrige modell. Gamlingen sto på Dunlop Sport 2050 med ganske så runde og høye 205/50R17.

De bidro til krenging og skriking, men på den annen side, så ble ikke forrige generasjon levert med større felger. Den nye leveres fra 16-18 tommer og vår testbil var skodd med Yokohama Advan 225/40R18. Den bød på langt bedre grep og presisjon.
Ifølge Subaru gjør deres nye bremsekalippere at bremsene er langt bedre enn sammenlignbare konkurrenter, som for eksempel Golf, og de biter godt fra seg.

Men noen rakett er den ikke rundt banen. Motoren henter ut både effekt og dreiemoment høyt oppe, og automatkassa dytter villig på med turtall. Ved hardkjøring er det ikke så rart, men ved pen kjøring hadde det vært ok å slippe å se nåla til stadighet nærme seg 4.000 omdreininger.
Du kan tvangskjøre girkassa via sju forhåndvalgte gir, men tvangskjøringen av stålreima, som for øvrig er 10 prosent kortere for å spare deler, går litt treigt, så det føles ikke helt riktig. Mye tyder på at kundene ikke bryr seg så mye om dette, for Subaru har kuttet ut alle andre typer girkasse.
Inni
Alt er nytt, men interiøret er fortsatt Japansk. Det vil si litt lite raffinert i forhold til tyskerne, selv om det er brukt kunstskinn med sømmer på nær sagt alle overflater.
Skjermen er blitt større og betjeningen av den er enkel. På en liten skjerm oppe ved ruta, kan du få en rekke valgfri info ved å trykke på en egen knapp på rattet.
Mellom de tradisjonelle instrumentene har man en ganske omfattende kjørecomputer, blant annet.
Vi kjører den velutstyrte Premium-modellen. Den koster 398 700 kroner og da får du med 18-tommere, takluke, sideskjørt, elektrisk justerbare seter, nøkkelfri adkomst og start, 8 tommers skjerm med navigasjon og bedre lyd, aluminiumspedaler, fotgjengervarsler bak og automatisk nedblending av fjernlys.
Vi sitter godt i førerstolen, mens man må like å sitte høyt som passasjer. Rattet får vi trukket godt til oss vi blir gledelig overrasket over å sitte godt bak meg selv i baksetet, til tross for mine 190 cm.
Bagasjerommet på 385 liter har 40/60 deling med hemmelig rom og reparasjons-kit. Du kan også få den med reservehjul.
Konklusjon
Subaru har gjort en solid jobb med sikkerhet, komfort og kjøreglede med nye Impreza.
Prisen er ikke oppsiktsvekkende lav (du får bilen bare i høysete utstyrsnivå), men den har nesten ikke direkte konkurrenter. BMW 1-Serie og Mercedes A-Klasse blir begge ganske mye dyrere med firehjulsdrift og tilsvarende utstyr.
Den må imidlertid tåle sterk konkurranse fra for eksempel VW Golf, med Highline utstyrsnivå og 4Motion, faktisk er billigere. Mens konkurrenter, også i klassen under, begynner å komme med digitale instrumenter, full LED både foran og bak og avanserte parkeringshjelpsystemer, blir det vanskelig å gi Impreza full pott.
Les også:
Denne bilen bygges på samme plattform som Impreza.
Her vises plattformen for første gang - som elbil.
Testresultat
Subaru Impreza
God plass, fin å kjøre, bra utstyrt, firehjulsdrift og bra priset.
Høyt oppgitt forbruk, litt "gammeldags" image.
Subaru Impreza | 1,6 i | 2,0 i |
Motor: | Boxer4, 16V, turbo, bensin | Boxer4, 16V, turbo, bensin |
Slagvolum: | 1 599 ccm | 1 995 ccm |
Effekt - o/min : | 114 hk / 6250 | 156 hk / 6000 |
Dreiemoment - o/min: | 150 Nm / 3600 | 196 Nm / 4000 |
0-100 km/t: | 12,4 sek | 9,8 sek |
Toppfart: | 180 km/t | 200 km/t |
Forbruk: | 0,64 l/mil | 0,7 l/mil |
CO2-utslipp: | 145 g/km | 159 g/km |
Tankvolum: | 50 liter | 50 liter |
L/B/H: | 446/178/148 cm | 446/178/148 cm |
Akselavstand: | 267 cm | 267 cm |
Dekkdimensjon: | 225/40/R18 | 225/40/R18 |
Bagasjerom: | 385/835 liter | 385/835 liter |
Egenvekt: | 1 376 kg | 1 379 kg |
Hengervekt: | 750 / 3500 kg | 750 / 3500 kg |
Pris Premium kr: | 378 700 | 398 700 |