Rundt 26 000 mennesker døde i trafikkulykker i Europa i fjor. EU tar nå grep i trafikksikkerhetsarbeidet. Et nytt regelverk for sikkerhetsutstyr i biler og varebiler er vedtatt.
En «fartssperre», eller Intelligent Speed Assistance (ISA) som den egentlig heter, skal sørge for at du ikke kjører fortere enn fartsgrensen.
Et kamera i bilen leser hastighetsskiltene, sender informasjonen til bilens datamaskiner, som sørger for at bilen protesterer dersom du forsøker å kjøre fortere enn tillatt. På de fleste biler vil dette skje ved at motorkraften kuttes.
Kan overstyres
Systemet kan imidlertid overstyres av sjåføren. Det kan slås helt av for resten av turen, men kommer automatisk på igjen når bilen startes på nytt.
Sjåføren kan også overstyre systemet når det er aktivt, ved å tråkke gasspedalen hardt ned. Dette er en sikkerhetsfunksjon for eksempel ved forbikjøringer.
Etter press fra flere bilprodusenter, har EU også måttet gå med på at et system som bare varsler med lyd dersom fartsgrensen brytes, også blir godkjent under det nye regelverket. Dette anses imidlertid som mindre effektivt for å hindre ulykker enn systemet som kutter motorkraften.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger