EU-krav

Nå får alle nye biler «fartssperre»

Kjøper du ny bil etter sommerferien, vil den ha en «fartssperre» som standard. Det har EU bestemt og da blir det slik også på norske biler.

GÅR IKKE FORTERE: Forsøker du å kjøre fortere enn det som står på skiltet, protesterer bilen og slår av motorkraften. Foto: Ford
GÅR IKKE FORTERE: Forsøker du å kjøre fortere enn det som står på skiltet, protesterer bilen og slår av motorkraften. Foto: Ford Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Rundt 26 000 mennesker døde i trafikkulykker i Europa i fjor. EU tar nå grep i trafikksikkerhetsarbeidet. Et nytt regelverk for sikkerhetsutstyr i biler og varebiler er vedtatt.

En «fartssperre», eller Intelligent Speed Assistance (ISA) som den egentlig heter, skal sørge for at du ikke kjører fortere enn fartsgrensen.

Et kamera i bilen leser hastighetsskiltene, sender informasjonen til bilens datamaskiner, som sørger for at bilen protesterer dersom du forsøker å kjøre fortere enn tillatt. På de fleste biler vil dette skje ved at motorkraften kuttes.

Kan overstyres

Systemet kan imidlertid overstyres av sjåføren. Det kan slås helt av for resten av turen, men kommer automatisk på igjen når bilen startes på nytt.

Sjåføren kan også overstyre systemet når det er aktivt, ved å tråkke gasspedalen hardt ned. Dette er en sikkerhetsfunksjon for eksempel ved forbikjøringer.

KUTTER MOTORKRAFT: Et kamera leser 50-skiltet og sender informasjon til bilens datamaskiner, som igjen sørger for å kutte motorkraften på bilen. Ill: EU
KUTTER MOTORKRAFT: Et kamera leser 50-skiltet og sender informasjon til bilens datamaskiner, som igjen sørger for å kutte motorkraften på bilen. Ill: EU Vis mer

Etter press fra flere bilprodusenter, har EU også måttet gå med på at et system som bare varsler med lyd dersom fartsgrensen brytes, også blir godkjent under det nye regelverket. Dette anses imidlertid som mindre effektivt for å hindre ulykker enn systemet som kutter motorkraften.

Færre dødsulykker

EU har lenge jobbet for å få en slik «fartssperre» i alle nye biler. Dette vil kunne redusere dødsulykkene med så mye som 20 prosent. I tillegg vil det redusere antallet alvorlige ulykker og bidra til lavere bensinforbruk og utslipp, ifølge EU.

Nå skjer det altså. Fra 1. januar er det ikke lov å selge nye biler i EU som ikke har dette utstyret. I praksis betyr det at når bilprodusentene begynner å lansere sine 2022-modeller etter sommerferien, så er en slik «fartssperre» på plass.

Noen bilprodusenter som Ford, Volvo, Honda, Mercedes, Renault og Peugeot/Citroën har allerede et slikt system i sine biler. Euro NCAP, som kollisjonstester og vurderer sikkerheten i nye biler, begynte å gi ekstra poeng til biler med intelligent fartsholder allerede i 2013.

OGSÅ NORSKE BILER: Det sikkerhetsutstyret som EU nå har vedtatt at skal bli standard, vil også bli krav på norske biler, sier sjefen for kjøretøyseksjonen i Vegdirektoratet, Espen Andersson. Foto: Kjell Bjørn Vinje, Vegdirektoratet
OGSÅ NORSKE BILER: Det sikkerhetsutstyret som EU nå har vedtatt at skal bli standard, vil også bli krav på norske biler, sier sjefen for kjøretøyseksjonen i Vegdirektoratet, Espen Andersson. Foto: Kjell Bjørn Vinje, Vegdirektoratet Vis mer

Positivt for Norge

Norge er det landet i EU og EØS som har lavest antall trafikkdrepte per innbygger. I fjor ble 93 personer drept på norske veier - det laveste antallet siden 1947. Likevel konkluderer Vegdirektoratet i en uttalelse til Samferdselsdepartementet at de ser positivt på alle tiltakene som EU foreslår.

Sjefen for kjøretøyseksjonen i Vegdirektoratet, Espen Andersson, mener at listen EU nå har vedtatt inneholder mange gode tiltak som vil bidra positivt til trafikksikkerheten. Siden høy fart er en stor ulykkesårsak, har han også god tro på nytten av en intelligent fartsholder eller ”fartssperre”:

Krav om mer utstyr

- En intelligent fartsholder, som leser fartsskiltene og tilpasser bilens hastighet etter disse, vil være et viktig verktøy for å få ned ulykkene som skyldes høy fart - selv om føreren har mulighet til å slå av eller overstyre systemet, sier Andersson.

PÅBUD OM ALKOLÅS: EU jobber nå for at det skal bli enklere å montere alkolås i vanlige personbiler. Da må du blåse "grønt" før bilen vil starte. Foto: Dräger
PÅBUD OM ALKOLÅS: EU jobber nå for at det skal bli enklere å montere alkolås i vanlige personbiler. Da må du blåse "grønt" før bilen vil starte. Foto: Dräger Vis mer

EUs nye sikkerhetspakke vil gi biler solgt i EU den strengeste sikkerhetsstandarden i verden. Pakken inneholder også krav om mye annet utstyr som avansert automatisk nødbremssystem (AEB), en såkalt filholder-assistent (LKS) som holder bilen i riktig kjørebane når du er uoppmerksom og et system som oppdager når du er søvnig eller uoppmerksom bak rattet og kan «vekke» deg.

Alkolås i flere biler

Fra 2024 blir alt dette standard. I tillegg ønsker EU alkolås i så mange biler som mulig. Også det faller i god jord hos norske myndigheter:

- Både kjøring i påvirket tilstand og kjøring med for høy hastighet vet vi gir mange alvorlige ulykker. Derfor er det viktig at EU nå vil kreve en felles standard for alle biler, som gjør det enkelt å montere alkolås også i vanlige firmabiler og privatbiler. I Norge har vi allerede krav om dette i busser. Nå jobbes med et slikt krav også for drosjene, sier Andersson.

Han er klar på at sikkerhetspakken som EU har vedtatt, også kommer til å gjelde for alle nye biler som selges i Norge.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer