Nå får bilen kuldesjokk

- Batteriet er problemet. Skal du unngå at bilen får kuldesjokk de neste dagene må du ta noen enkle grep nå.

KULDESJOKK: Bilen trives ikke i sprengkulda, like lite som oss mennesker. Mange vil oppleve flatt batteri og startproblemer de neste dagene. Foto: Markus Pentikainen
KULDESJOKK: Bilen trives ikke i sprengkulda, like lite som oss mennesker. Mange vil oppleve flatt batteri og startproblemer de neste dagene. Foto: Markus Pentikainen Vis mer
Publisert

Petter Schøyen er leder for SOS Veihjelp og NAF Veihjelp i Oslo-området. Han startet som veipatruljefører i 1987 og har i mer enn 30 år hjulpet bilister i nød.

- De siste dagene med stort snøfall har vært travle. De neste dagene med sprengkulde vet vi at blir enda travlere for oss. Vi har alle de folkene vi kan ute for å hjelpe, sier Petter Schøyen til DinSide.

Dette er synderen

Han vet nøyaktig hvilket problem folk vil slite med: Startbatteriet i bilene svikter. Ikke bare på bensin- og dieselbiler, men like ofte på elbiler.

BLIR KULDE-KAOS: - De neste dagene vil svært mange bilister komme til å oppleve startproblemer og nødstopp langs veiene. Dårlig batteri er synderen hos 80 prosent av de vi må hjelpe, sier Petter Schøyen i SOS og NAF Veihjelp. Foto: Rune Korsvoll
BLIR KULDE-KAOS: - De neste dagene vil svært mange bilister komme til å oppleve startproblemer og nødstopp langs veiene. Dårlig batteri er synderen hos 80 prosent av de vi må hjelpe, sier Petter Schøyen i SOS og NAF Veihjelp. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

- I Karasjok og på Røros er folk vant med av gradestokken viser minus 30 når de kommer ut å skal starte bilen om morgenen. De har gjort de nødvendige forberedelsene. Andre steder i landet er vi ikke vant til den Sibir-kulda som nå leggers seg over by og bygd. Vi hutrer oss ut i minus 20 og blir overrasket når bilen ikke vil starte. Det bør vi ikke bli, sier Schøyen, som vet nøyaktig hvorfor startbatteriet blir dårlig og hva du bør gjøre for å unngå startproblemer og nødstopp de neste dagene.

Dette gjør du feil

- For det første; i kuldegrader mister batteriet mye av effekten. Samtidig kreves det mye mer strøm for å starte en iskald bilmotor. Et batteri som fungerte bra i minus fem grader, kan være nesten helt dødt i minus 20. I tillegg vil mye småkjøring tappe batteriet for strøm. Du bruker mer strøm til å starte en vinter-kald bil enn det dynamoen klarer å lade tilbake på batteriet på en kort tur.

IKKE MYE SMÅKJØRING: Mye småkjøring i kulda er ikke sundt for bilen. Du bruker mer strøm fra batteriet til å starte den kalde motoren enn dynamoen klarer å lade tilbake på en kurt tur. Foto: Markus Pentikainen
IKKE MYE SMÅKJØRING: Mye småkjøring i kulda er ikke sundt for bilen. Du bruker mer strøm fra batteriet til å starte den kalde motoren enn dynamoen klarer å lade tilbake på en kurt tur. Foto: Markus Pentikainen Vis mer

- På nyere biler har det dukket opp enda en ting som tapper batteriet: Mange har en app. som gjør at du kan starte kupévarmeren i god tid før du skal ut i bilen. Også dette stjeler mye strøm. Til sammen vil dette tappe batteriet for strøm og gi mange startproblemer i de neste dagene, fastslår Schøyen.

Dette må du gjøre

Den gode nyheten er at det er mulig å forebygge disse problemene. Det handler først og fremst om å gi batteriet en opplading med en hjemmelader, ifølge Schøyen. Har du ikke en slik, kan du kjøpe den i en rekvisitabutikk eller på en bensinstasjon. Du får en god lader til rundt en tusenlapp. Å bruke den er veldig enket. Du setter rød klemme på batteriets pluss-pol og svart klemme på minuspolen eller et sted med metall i motorrommet og plugger laderen deretter inn i en strømkontakt.

- Det har vært en lang og kald vinter og det har allerede tappet batteriet på de fleste biler. Er du i tvil om batteriet er bra nok, kan du få testet dette på et verksted eller NAF-stasjon. Jeg vil uansett anbefale en opplading av batteriet nå.

DETTE FUNKER: Gir du batteriet en opplading med en slik hjemmelader, unngår du startproblemer og nødstopp langs veien. En god lader koster en tusenlapp og er svært enkel å bruke. Foto: Rune Korsvoll
DETTE FUNKER: Gir du batteriet en opplading med en slik hjemmelader, unngår du startproblemer og nødstopp langs veien. En god lader koster en tusenlapp og er svært enkel å bruke. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Elbiler utsatt

- Mitt andre råd er å unngå mye småkjøring de enste dagene. Sørg for å ta en lengre tur, slik at bilen blir skikkelig varm og dynamoen får tid til å lade batteriet.

- Husk også at elbiler har et 12-volts startbatteri. Det er ofte mindre enn på bensin- og dieselbiler. Når det er tomt for strøm, settes ikke systemet som gir strøm fra det store batteriet til elmotoren i gang. På noen biler gir dette lille batteriet også strøm til dørlåsene. Du kan risikere ikke å komme inn i bilen en gang, advarer veitjenestesjefen.