Nå får de lov til å ta bilde

Datatilsynet ville stoppe Vegvesenets fotoboks-målinger, men fikk ikke medhold.

FÅR LOV: Datatilsynet har klaget, men Statens vegvesen får nå lov til å fotografere alle som passerer fotobokser på strekninger der de måler gjennomsnittshastighet. Foto: COLOURBOX.COM
FÅR LOV: Datatilsynet har klaget, men Statens vegvesen får nå lov til å fotografere alle som passerer fotobokser på strekninger der de måler gjennomsnittshastighet. Foto: COLOURBOX.COM Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Tidligere i år varslet Samferdselsdepartementet at de vil utvide praksisen med gjennomsnittsmålinger langs veiene, og at det skal etableres streknings-ATK på 11 nye veistrekninger allerede i år.

- I løpet av de kommende tre årene blir det vurdert å etablere streknings-ATK på inntil 40 strekninger, inkludert 11 i 2011, skrev Samferdselsdepartementet i en pressemeldingen i januar.

>>> Færre blir tatt i fotoboksene
>>> Trafikksynderne går fri, lenge

Drevet midlertidig til nå

Men først nå er det sikkert. For Datatilsynet var ved innføringen av systemet i 2009 skeptiske til de nye fotoboksene, og gikk etterhvert imot Statens vegvesens praksis med fotografering av alle kjøretøy som passerer bestemte målepunkter langs veien. De mente at kun de som kjører for fort skulle fotograferes. Datatilsynet skriver i sin klage:

    Sett fra et personvernperspektiv er det er nettopp det forhold at det behandles personopplysninger om alle som passerer kontrollstrekningen, også de sjåfører som overholder fartsgrensene, som skiller SATK fra tradisjonell ATK, der kun fartsovertrederne registreres.

Streknings-ATK

En registrering av fart, målt i mellom to punkter, boks A og boks B. I denne typen kontroll måles gjennomsnittsfarten på strekningen. Man blir ikke bøtelagt om man passer boks A eller boks B i en høyere hastighet enn tillatt, men hvis gjennomsnittshastigheten er høyere enn tillatt.

Bildene som tas viser bilen forfra og bilskilt, sjåføren og eventuelle passasjerer som sitter i forsetet. Etter passering av punkt B foretas en utregning av bilens gjennomsnittshastighet mellom punkt A og B. Dersom hastigheten er lavere enn fartsgrensen, slettes bildene. Bilder og underlagsdata om de som overstiger lovlig hastighet blir lagret og sendt til et sentralt system for videre behandling. Det gis et varsellys ved et senere punkt C, som er ca 30 meter etter punkt B, dersom gjennomsnittshastigheten har vært over tillatt grense.


De tre strekningene som til nå har benyttet dette systemet, har altså vært drevet på midlertidig godkjennelse.

Fotobokser er ikke de eneste som knipser deg på norske veier. Her er kameraet som skal avsløre 200.000 unnasluntrere

Vegvesenet får fotografere alle

Nå har Personvernnemnda kommet til at Vegvesenet har rettslig grunnlag for fotografering av biler som passerer punkter langs veien, så lenge lagring og videre behandling av data kun skjer for kjøretøy som kjører for fort mellom disse punktene, og så lenge eventuelle passasjerer sladdes fra bildene.

Her er vedtaket fra Personvernnemnda

Politi hevder at kengurubremsingen er bortkastet

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer