Bilmerke endrer design

Nå får Volvo ny logo

Etter 92 år fjerner Volvo flere detaljer i kjennemerket sitt.

UTGÅR: Volvos personbiler og nettsider har i flere år brukt denne logoen, men nå endres den. Foto: Shutterstock
UTGÅR: Volvos personbiler og nettsider har i flere år brukt denne logoen, men nå endres den. Foto: Shutterstock Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Volvo har funnet ut at framtida er todimensjonal og tom for farger - i alle fall når det kommer til kjennemerket deres. Svenskene går nå nemlig bort fra den tredimensjonale logoen i blått, grått og hvitt som de har hatt siden 2014/15. Logoen de nå går bort fra skiller seg dessuten ikke mye fra de to andre logoene de har hatt på 2000-tallet.

Den nye logoen skal denne gangen benyttes av både personbilene (Volvo Cars) og lastebilene og bussene (Volvo Group), i motsetning til tidligere. Likevel skal det ikke være snakk om at de to selskapene skal fusjoneres - ennå.

IKKE DENNE: Logoen med versaler har Volvo brukt i ett års tid.
IKKE DENNE: Logoen med versaler har Volvo brukt i ett års tid. Vis mer

To videreføres

I tillegg til bruk på kjøretøyene pryder logoen allerede sosiale medeier og Volvos nettsider. Der ser vi også et annet kjennemerke, som selskapet har benyttet i ett års tid, enkle «V O L V O» i lettleste versaler, noe man også kan lese bakpå flere av personbilene deres.

Denne logoen skal imidlertid videreføres, sammen med den nye, men sistnevnte blir neppe å se på noen biler før en gang i 2023, skal vi tro svenske Teknikens Värld.

NY VOLVO-LOGO: Den nye logoen er svart og todimensjonal, samtidig som broen over ringen er borte.
NY VOLVO-LOGO: Den nye logoen er svart og todimensjonal, samtidig som broen over ringen er borte. Vis mer

Endrer etter 90 år

Som du kan se er det ikke bare 3D-effekten og fargene som forsvinner fra den utgående Volvo-logoen. Også brua, som går på tverrs av sirkelen, tas bort. Denne har preget logoen helt siden 1929. Også de blå elementene har svenskene på én eller annen måte hatt med siden 1959.

Men bortsett fra disse vesentlige detaljene, er det ikke vanskelig å dra kjensel på at det er et Volvo-kjennemerke det er snakk om.

Volvos logo-historie:

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer