Kalles tilbake

NÅ: Farlig kollisjonspute i 23 bilmodeller

En rekke biler må inn på grunn av feil med kollisjonsputene. Noen kan gi passasjerene alvorlige skader.

FARLIG: Så langt er det rapportert 29 dødsfall og mange tusen alvorlige skader, som følge av feil på kollisjonsputen fra Takata. Rundt 100 millioner biler er tilbakekalt. Foto: Takata
FARLIG: Så langt er det rapportert 29 dødsfall og mange tusen alvorlige skader, som følge av feil på kollisjonsputen fra Takata. Rundt 100 millioner biler er tilbakekalt. Foto: Takata Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Kollisjonsputene er konstruert for å redde liv. Det har de også gjort i tusenvis av ulykker siden de ble vanlige på 90-tallet. Men ikke alle virker som de skal. Siden 2008 er rundt 100 millioner biler kalt tilbake for å utbedre en feil på puter som er levert av den japanske produsenten Takata.

Passasjerene skades

I de siste ukene er flere modeller fra Honda, Toyota og Mazda kalt tilbake for den samme feilen: Utløseren til putene kan ha feil, slik at trykket i mekanismen blir for høyt når kollisjonsputene løses ut.

Resultatet kan bli at metallfragmenter løsner og skytes inn i kupeen, slik at passasjerene skades. Alle bilene som nå tilbakekalles er eldre modeller fra slutten av 1990-tallet og begynnelsen av 2000-tallet. Det er EU-organet Rapex (The rapid alert system for dangerous non-food products), som opplyser dette.

Nederst i saken vil du finne en liste over merker, også nyere biler, som er rammet av feil med kollisjonsputene.

Norges mest solgte

Hvor mange av de aktuelle bilene som fortsatt er på veien, har vi ingen sikre tall på. I årene 2001 til 2004, som er de aktuelle for Totyotas tilbakekalling denne gang, var Yaris, Avensis og Corolla blant Norges mest solgte biler. Til sammen de fire årene ble det solgt i underkant av 50.000 eksemplarer av disse modellene. For Honda gjelder tilbakekallingen eldre modeller av Accord, CR-V og Civic. I tillegg kan Mazda 6 fra begynnelsen av 2000-tallet ha denne feilen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer