Det var tidligere i sommer at Mitsubishi Motors i Japan sendte ut en melding om at de vil trappe ned virksomheten i Europa og at utvikling og introduksjon av nye modeller fryses de neste tre årene.

Dette bilmerket kan forsvinne
Dette betyr i klartekst at SUV-en Outlander ladbar hybrid ikke lenger kommer til å bli solgt i Norge. Fabrikken har ikke sagt nøyaktig når de stopper forsendelsen av bilen til Europa, men kilder i Mitsubishi Motors sier til Automotive News at det kan skje allerede nå i september.

Bare en modell igjen
Det betyr at norske Mitsubishi-forhandlere får svært få bilmodeller igjen å selge. Ladbare Outlander har stått for nesten hele personbilsalget til Mitsubishi i Norge de to siste årene. Også elbilen i-Miev er på vei bort. Produksjonen er stoppet, og hittil i år er det solgt 16 eksemplarer av elbilen som forhandlerne har hatt på lager. Gjenværende modell blir L200 pickup. Den skal i hvert fall selges ut 2022.

Se lista: De problemfrie bruktbilene
Årsaken til at Mitsubishi ikke satser på Europa de neste årene, skal blant annet være de nye strenge avgass- og typegodkjenningskravene her, utfordrende valutasituasjon og situasjonen rundt Covid-19. Mitsubishi skal også ha tapt mye penger i forsøket på å få innpass på det europeiske markedet. Nå skal kostnadene kuttes.

- Svært krevende
Beslutningen om å fryse satsingen på Europa kom overraskende også på den norske Mitsubishi-importøren. De sto klare til å lansere nye Eclipse Cross ladbar hybrid senere i år.
PR- og markedssjef i Mitsubishi Motors Norge, Han Petter Aalmo, sier at det selvfølgelig er svært krevende når man om ikke lenge står uten nye modeller å selge, og at den bilen som selger aller mest blir borte fra markedet:
- Vi har fått beskjed fra fabrikken om at produksjonen av blant annet Outlander for det europeiske markedet stopper i år. Vi har bestilt opp en god del biler til lager som er på vei til Norge nå. Det betyr at forhandlerne trolig vil ha biler for salg til utpå vårparten, sier Aalmo til Dinside.
Tar vare på gamle kunder
Han mener likevel at situasjonen ikke er helt svart. De fleste forhandlerne har verksteder som skal ta seg av de kundene som allerede har en Mitsubishi. I tillegg har mange av forhandlerne andre bilmerker i tillegg.

- Verkstedene er et solid bein å stå på. Det betyr at vi skal ta godt vare på de kundene som allerede eier en Mitsubishi. Outlander er en av de mest driftssikre bilene på veien, fabrikken har gode garantier og deler vil bli produsert og være på lager i overskuelig framtid. Mitsubishi-eierne vil kunne ha et trygt og ubekymret bilhold i hele bilens levetid, sier Aalmo.
Bestselgeren borte vekk
De siste årene har Outlander PHEV vært en stor suksess i Norge. I 2019 solgte den i 5.048 eksemplarer og var den femte mest solgte bilen i Norge, blant annet foran Toyota Rav4. Totalt solgte Mitsubishi 5.351 personbiler i fjor. I tillegg kom rundt 450 varebiler, med blant annet L200 pickup. Det blir med andre ord ikke mange biler igjen når Outlander forsvinner.
En av årsakene til suksessen er at dette er en stor familiebil med en pris som starter rett over 400.000 kroner. Svært få, om noen andre biler i denne størrelsen, har vært like rimelige.