Nordmenn går fortsatt for ladbart, men ...

Nå fortrenges elbilene av disse

November bekrefter et fallende og avventende marked, og Tesla mister førsteplassen sin.

PÅ VEI OPP: Takket være ny batteripakke og lengre rekkevidde, er blant annet den oppgraderte VW Passat GTE (bildet), blant bilene som drar kraftig opp ladehybridenes andel av markedet i oktober og november og sørger for at ladbart fortsatt er i skuddet tross nedgang i elbilandelen. Foto: Jamieson Pothecary
PÅ VEI OPP: Takket være ny batteripakke og lengre rekkevidde, er blant annet den oppgraderte VW Passat GTE (bildet), blant bilene som drar kraftig opp ladehybridenes andel av markedet i oktober og november og sørger for at ladbart fortsatt er i skuddet tross nedgang i elbilandelen. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer
Publisert

Med forbehold om at registreringsstatistikken for november i større grad enn antatt er misvisende grunnet tekniske problemer hos Statens vegvesen, peker bilmarkedet nedover idet vi nærmer oss slutten på året.

Ser ut til å falle

Med disse forbeholdene - en systemomlegging hos vegvesenet har gjort at det har vært problemer med å få registrert nye biler denne måneden - viser tallene fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV), at det ble førstegangsregistrert 10.031 nye personbiler i Norge i november. Det er 18,5 prosent færre enn i november 2018. Dette kommer etter en oktober måned der nedgangen fra i fjor var 10,1 prosent.

6 av 10 er ladbare, men...

I november utgjør ladbare biler nesten 60 prosent av nyregistrerte personbiler. Men i motsetning til hva situasjonen var frem til og med september, har dette vært takket være en betydelig økning i andelen ladbare hybrider både i oktober og november.

Det er fortsatt Mitsubishi Outlander PHEV som troner på toppen av salgsstatistikken her, men økningen i plug-in-andel kommer lenger nede fra på listen. Det dreier seg om ladbare modeller som er kommet i ny generasjon, med større batteripakke og lengre rekkevidde enn første generasjon, som ble trukket fra markedet da det gikk mot skjerpede utslippskrav. Grunnen var risikoen for å måtte betale høye bøter dersom ikke disse ble møtt.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer