- Det er en påstand jeg er helt enig i. Her gjelder selvfølgelig reglene om tilbud og etterspørsel. Jo større tilbud, desto større mulighet til å gjøre et godt kjøp.
Det sier generalsekretær Børre Skiaker i Kongelig Norsk Automobilklub (KNA) til Dinside.
For i slutten av forrige uke var det mer enn 70.000 biler til salgs, på bruktmarkedet Finn.no. Det er mer enn noengang tidligere.

Ettersom Finn har mer enn 90 prosent av bruktmarkedet for bil, tilsier tallene at vi ser en ny rekord for brukte biler til salgs.
I dag er tallet igjen krøpet såvidt under 70.000, men tallene lyver ikke - bruktbilmarkedet har vokst veldig det siste året. Ifølge produktdirektør for motor i Finn.no, Eirik Håstein, er normalen mellom 60.000 og 65.000 biler på markedet.
- Veksten startet i fjor, men det er i de siste kvartalene vi har sett en markant endring, forteller han til Dinside.
Hoper seg opp med dyrere biler
Det er en generell annonsevekst på bruktbilmarkedet, men ifølge Finn-direktøren er det spesielt nyere biler som øker aller mest - samtidig som veksten er aller størst hos merkebil-forhandlerne.
- Som dere skrev i februar øker privatleasing kraftig, og dette påvirker bruktmarkedet - kanskje særlig for nyere bruktbiler, forklarer Håstein.
- Det er vekst i både privat- og forhandlerannonser. Men det er forhandler som øker mest. Volvo er merket som har økt mest, særlig fra tredje kvartal i 2016 til nå.

Kraftig vekst for de dyre bilmerkene
Og da sier det seg nærmest selv at det gjelder de dyrere bilene på markedet. Biler i kategorien 150.000-250.000 kroner øker mest, fulgt av biler til 250.000 kroner eller mer.
Børre Skiaker i KNA er ikke overrasket over dette.
– Opphopning av dyre biler kan være et resultat av gode økonomiske tider, interesse for dyrere biler og et annenhåndsmarked som ikke er like interessert i å overta de dyre bilene. Vi ser også at det kan bli dyrt å vedlikeholde eldre «luksusbiler», forklarer han.
- Volvo har hatt en sterk økning i noen år. Da er det naturlig at dette gjør utslag i antall brukte Volvoer.
Kraftig økning dieselbiler
Håstein avfeide så sent som i mars at det er noen «dieselkrise» i det norske bruktbilmarkedet.
Men nå er det tydelig at det hoper seg opp med dieselbiler på nettsiden hans.
Økning bruktmarkedet
Salgsmarked | 2016 | 2017 |
Privat | -1,01 % | 12,74 % |
Merkeforhandler | 18,30 % | 30,84 % |
Annet bilutsalg | 12,14 % | 15,95 % |
- Diesel øker desidert mest, med hele 35 prosent, uavhengig av pris. Det utgjør drøyt 5.500 annonser hittil i år. Også hybrid begynner å gjøre seg gjeldende i bruktbilmarkedet, med 160 prosent vekst på ett år, forteller Håstein.
Grafen under viser utviklingen av hybridbiler på Finn.no.

Slik kan du gjøre en god deal
Det sier seg nærmest selv at mulighetene er større for å gjøre et kupp når markedet vokser.

Generalsekretær Børre Skiaker i Kongelig Norsk Automobilklub (KNA). Foto: KNA Vis mer
Børre Skiaker i KNA mener man kan gjøre en spesielt god handel om man er litt ekstra smart.
- Undersøk hva som trender. Biler som mengden i markedet mener har et attraktivt design og tidsriktig teknologi blir veldig «hypet», og deretter høyt priset. Unngår du å følge flertallet kan du gjøre et enda bedre kjøp og få en veldig god bil til rimelig pris.
- Har du noen eksempler?
- Halvgamle biler med store motorer og høyt bensinforbruk. Ellers kan folk fra distriktene reise til byene for å kjøpe småbiler med dieselmotor.

LES OGSÅ:
Alt du må vite når du skal søke etter personlig bilskilt
Så langt kan du kjøre med drivstoff-lampa lysende - sjekk ditt merke
Vi har sjekket prisen for ny bilnøkkel - nesten 7.000 kroner