Test: Jaguar F-Type 2.0

Nå har mange råd til den!

Jaguar putter fire sylindre i sin råtøffe toseter F-Type. Vi har kjørt den.

BILLIG: Samtidig med en forsiktig facelift på F-Type, lanseres den med en toliters firesylindret turbomotor på 300 hester. Den får nesten samme prestasjoner som minste V6-modell, men til en langt hyggeligere pris. Foto: Jaguar
BILLIG: Samtidig med en forsiktig facelift på F-Type, lanseres den med en toliters firesylindret turbomotor på 300 hester. Den får nesten samme prestasjoner som minste V6-modell, men til en langt hyggeligere pris. Foto: Jaguar Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Jaguar F-Type er et designmessig hakeslepp. Spesielt hekken er ond og ekstremt tøff.

Fra vi første gang kjørte F-Type i 2013 og frem til nå, har bilen bare vært tilgjengelig med svært god motorisering, og med et lydbilde som reiser nakkehår og gir deg økt blodsirkulasjon både her og der. V6-motoren synger så vakkert at det nesten blir tårevått og de som overgår V-åtterens lydbilde, må faktisk gå skrittet over knivseggen for hva som blir for mye, for Jaguar har allerede tatt godt i!

Til nå har motoriseringen vært 340, 380 og 400 hester for den kompressormatede sekssylindrede treliteren og 550 og 575 hester for V8-motoren, også den utstyrt med kompressor, på fem liter.

Da konkurrerer den med dyre sportsbiler som blant annet Porsche 911, AMG GT, Audi R8 og BMW i8.

Firesylindret

Jaguar Land Rover har de siste årene utviklet en ny firesylindret motor på to liter som gradvis havner i de fleste modellene, fra de minste til de største. Deres nye Ingenium-motor, som selvfølgelig skal bli renere, få lavere forbruk og bli mer effekt. Det mest spennende er at eksosmanifolden nå er en integrert del av toppen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer