I slutten av mai arrangerte FN en verdensomspennende trafikksikkerhetsuke, der en fartsgrense på 30 km/t i byene var det store temaet. Organisasjonen mener at en slik fartsgrense på veier der biler og mennesker ferdes sammen vil redde mange liv og alvorlige skader på myke trafikanter som fotgjengere og syklister.
Nå har åtte organisasjoner, inkludert European Transport Safety Counsil ( ETSC), bedt EU om å gjøre fart og fartsgrenser til et satsingsområde i trafikksikkerhetsarbeidet de neste ti åra. Her inngår blant annet innføring av en fartsgrense på 30 km/t i byene som en viktig del.
Neste uke skal EU-parlamentet stemme over et nytt trafikksikkerhetsprogram for de neste ti åra.
Flere byer i Spania
Allerede i september i fjor ble den spanske byen Bilbao verdens første med over 300 000 innbyggere til å innføre 30 km/t som en fast fartsgrense på alle veiene i byen. Undersøkelser myndighetene i byen har gjort viser en nedgang både i hastighet, kollisjoner og luftforurensning. I mai fikk byen EUs trafikksikkerhetspris. Nå planlegger spanske myndigheter å innføre en maks-fartsgrense på 30 i alle byer i landet.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger