30 km/t i byene

Nå kan dette bli maks

I januar innførte Brussel en fartsgrense på 30 km/t i byen. Paris vil gjøre det samme neste år. Nå vurderer EU et slikt forslag som også kan gjelde norske byer.

OGSÅ NORGE: Dersom EU vedtar en fartsgrense på 30 km/t, vil det også komme til å gjelde norske byer. Foto: Rune Korsvoll
OGSÅ NORGE: Dersom EU vedtar en fartsgrense på 30 km/t, vil det også komme til å gjelde norske byer. Foto: Rune Korsvoll Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

I slutten av mai arrangerte FN en verdensomspennende trafikksikkerhetsuke, der en fartsgrense på 30 km/t i byene var det store temaet. Organisasjonen mener at en slik fartsgrense på veier der biler og mennesker ferdes sammen vil redde mange liv og alvorlige skader på myke trafikanter som fotgjengere og syklister.

Nå har åtte organisasjoner, inkludert European Transport Safety Counsil ( ETSC), bedt EU om å gjøre fart og fartsgrenser til et satsingsområde i trafikksikkerhetsarbeidet de neste ti åra. Her inngår blant annet innføring av en fartsgrense på 30 km/t i byene som en viktig del.

Neste uke skal EU-parlamentet stemme over et nytt trafikksikkerhetsprogram for de neste ti åra.

Flere byer i Spania

Allerede i september i fjor ble den spanske byen Bilbao verdens første med over 300 000 innbyggere til å innføre 30 km/t som en fast fartsgrense på alle veiene i byen. Undersøkelser myndighetene i byen har gjort viser en nedgang både i hastighet, kollisjoner og luftforurensning. I mai fikk byen EUs trafikksikkerhetspris. Nå planlegger spanske myndigheter å innføre en maks-fartsgrense på 30 i alle byer i landet.

REDDER LIV: En fartsgrense på 30 km/t på by-veier og gater der biler og sårbare trafikantgrupper ferdes sammen, kan redde mange liv og redusere antall alvorlige ulykker kraftig, mener FN. Foto: Trygg Trafikk
REDDER LIV: En fartsgrense på 30 km/t på by-veier og gater der biler og sårbare trafikantgrupper ferdes sammen, kan redde mange liv og redusere antall alvorlige ulykker kraftig, mener FN. Foto: Trygg Trafikk Vis mer

Reduserer støy og forurensning

I januar innførte Brussel i Belgia 30 km/t fartsgrense i byen. Unntaket er gjennomfartsveier, der grensen vil være 50 eller 70 km/t. I tillegg til å redusere ulykker, mener myndighetene at dette vil gjøre trafikken roligere, noe som igjen vil redusere både CO2-utslipp og trafikkstøy.

Også bystyret i Paris har vedtatt at en slik grense skal innføres i begynnelsen av 2021. I den tyske byen Hamburg innfører myndighetene nå en fartsgrense på 30 km/t mellom klokka ti på kvelden og seks om morgenen – først og fremst for å redusere støyen.

Flere fartskontroller

European Transport Safety Counsils forslag om at 30 km/t er en riktig fartsgrense på veier der biler og sårbare trafikantgrupper ferdes sammen, begynner dermed å få utbredelse. ETSC påpeker også at økte kontroller og bedring av infrastrukturen på de aktuelle veiene, også må på plass for å få ned hastigheten.

BRUKES ALLEREDE: Selv om den generelle fartsgrensen i tettbygde strøk er 50 km/t i Norge, bruker Statens vegvesen allerede 30 km/t en del steder, forteller Guro Ranes i Statens vegvesen. Foto: Statens vegvesen
BRUKES ALLEREDE: Selv om den generelle fartsgrensen i tettbygde strøk er 50 km/t i Norge, bruker Statens vegvesen allerede 30 km/t en del steder, forteller Guro Ranes i Statens vegvesen. Foto: Statens vegvesen Vis mer

Hva EU kommer til å gjøre med saken er fortsatt usikkert. Det som er sikkert er at dersom EU vedtar en slik fartsgrense vil den også komme til å gjelde i norske byer.

Guro Ranes har ansvaret for trafikksikkerhet i Statens vegvesen. Hun sier at 30 km/t allerede brukes på en del gater og veier her i landet.

- Selv om den generelle fartsgrensen innenfor tettbygd strøk er 50 km/t i Norge, bruker vi fartsgrense-kriteriene for å vurdere bruk av 30 og 40 km/t på veier og gater i tettbygd strøk. 30 km/t kan brukes på gater som går gjennom boligbebyggelse, steder med mange gående og syklende og langs strekninger ved barneskoler. 40 km/t kan brukes på veier som går gjennom byer og tettsteder og som har mer karakter av å være gjennomgående transportårer, sier Ranes.

- Positivt i norske byer

Hun tror at det ikke vil bety store endringer i de norske regelverket. Dersom EU vedtar at det skal være 30 km/t i byer vil det sikkert bli med noen unntak og betingelser, tror hun

Trygg Trafikk synes imidlertid dette er en god idé:

- Vi er positive til en slik fartsgrense på strekninger i byer hvor det er mange myke trafikanter. Dette er spesielt relevant når det skal legges til rette for at flere skal sykle og gå i byene, sier senior kommunikasjonsrådgiver Christoffer Solstad Steen, i Trygg Trafikk.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer