Kia e-Soul og e-Niro med tilhengerfeste

Nå kan du dra på elbil-camping med disse elbilene

Kia e-Niro og e-Soul har fått tilhengerfeste.

Publisert

Kia har truffet det norske markedet bra med elbiler og ladbare hybrider. Kia e-Niro ble lansert i desember 2018 og flere tusen kunder satte seg opp på reservasjonsliste. Først i juni 2020 hadde alle fått tilbud om å skrive kontrakten, men nå får man ny bil raskt.

KROKEN: Nordmenn er besatt av hengerfeste. Kia får det på både e-Soul og e-Niro på 2021-modellene. Du kan ikke ettermontere det på eldre modeller. Foto: Rune M. Nesheim
KROKEN: Nordmenn er besatt av hengerfeste. Kia får det på både e-Soul og e-Niro på 2021-modellene. Du kan ikke ettermontere det på eldre modeller. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Nye e-Soul kom i sommer og er for øyeblikket bestselgeren av de to. Både e-Soul og e-Niro har batterier på 64 kWt og lang rekkevidde – 45 mil – noe som holder for de aller fleste, men frem til nå har de manglet noe som er vesentlig for mange nordmenn, nemlig tilhengerfeste.

Nå er det på plass, og du kan endelig dra på campingferie med disse bilene også, og nesten uten at det går ut over rekkevidden.

300 kilo

Du blir neppe kongen av campingplassen, for tilhengerfestet kan bare trekke 300 kilo. Det er en typisk lastekrok, hovedsakelig beregnet på sykkelstativ og den slags.

MICRO-CAMPER: For 39.000 kroner er du klar for elektrisk campingferie. Foto: Rune M. Nesheim
MICRO-CAMPER: For 39.000 kroner er du klar for elektrisk campingferie. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Men du kan også bruke de minste hage-tilhengerne. De veier faktisk ikke mer enn drøyt 100 kilo, slik at du normalt kan ha med deg nesten 600 kilo last, dersom du har bil til det, men her får du med deg snaut 200 kilo.

Det kan være nok til hageavfall og noen sekker ved eller en ferietilhenger til sykler, og fritidsbagasje.

Man får plutselig en skikkelig feriebil også. Mange husker kanskje hvor vanskelig det var å få plass på hotell i sommer. Slik blir det muligens til sommeren også. Med 300 lovlige kilo, kan du faktisk trekke både combi camp og denne minimalistiske Microcamperen vi har her.

Begge veier rett under 300 kilo. Det betyr riktignok at du ikke kan laste de med stort mer enn lette dundyner, men man har muligheten.

80 km/t

Og du blir ingen sinke i trafikken heller, selv om du skulle velge tilhenger / camper uten brems. Så lenge totalvekten er under 300 kilo, kan du nemlig holde 80 km/t, akkurat det samme som andre med noe bak bilen.

Holder du deg unna motorveien, lager du trolig mindre kø enn de som kjører med store vogner. For denne er så liten at du knapt ser den i sidespeilene.

Til tross for klossen bakpå, ble ikke forbruket vesentlig mye høyere heller, så her får du greie dagsetapper på campingferien. Og den lille lette vogna er en velsignelse hver gang du må koble den av for å lade på hurtigladerne.

Microcamperen er rimelig spartansk, men har faktisk mer utstyr enn vi forestilte oss. I tillegg til nesehjulet, har den to støtteben bak som kan sveives ned, slik at den kan stå plant uten å være koblet til bilen.

Vinduene har både lufting, myggnetting og blendingsgardiner, og man har både takluke og lufting i dørene. En kjekk hylle oppunder taket kan gi en viss orden i hytta etter sengetid. Men ellers begrenses plassen til 30 cm gulvplass mellom madrass og dør, så de du skal ha med deg skal være ganske sporty.

FLERE: Det er etter hvert mange som får tilhengerfeste, kun tiltenkt lastestativ. Nissan Leaf gir deg sykkelstativ og hengerfeste for 9000 kroner. Foto: Rune M. Nesheim
FLERE: Det er etter hvert mange som får tilhengerfeste, kun tiltenkt lastestativ. Nissan Leaf gir deg sykkelstativ og hengerfeste for 9000 kroner. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Microcamperen har takrails og kraftige stigbrett og har normalt 700 kilo totalvekt. Du får den for 39.000 kroner.

Kan ettermonteres på dagen

Man kan enkelt ettermontere tilhengerfestet, men kun på 2021-modeller med den store batteripakka.

Flere med hengerfeste

Nå begynner det heldigvis å bli en del elbiler å velge mellom, og det er faktisk en del som er tilgjengelig med krok.

Men det er store begrensninger på de aller fleste av dem. Det finnes bare fem biler som trekker over 1.500 kilo og kun en som trekker over 2 tonn, noe som er viktig for mange med båt.

Flere egner seg kun til de minste hengerne, og flere er kun tiltenkt ekstrautsyr som sykkelholder. Nissan for eksempel, har en liten forhøyning på sin kobling, for å gjøre det umulig å koble på en tilhenger.

Disse elbilene har lastekrok og hengerfeste

BilmodellMaks HengervektMaks taklast
Audi e-Tron1.80075
BMW iX3750100
BYD Tang1410IT
Ford Mustang7500
Kyundai Kona30080
Jaguar I-Pace75075
Kia e-Niro300100
Kia e-Soul300100
Mercedes-Benz EQC1.80075
Nissan Ariya1.500IT
Nissan e-NV200*0/150450100
Nissan Leaf7535
Polestar 21.50075
Skoda Enyaq1.20075
Tesla Model 31.00068
Tesla Model X2.2500
Volvo XC401.50075
VW ID.3750
VW ID.41.20075

IT= Ikke tilgjengelige data. *sjuseter/femseter/varebil

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer