Har du har lite å bruke feriepengene dine på? Da kan kanskje denne bilen friste. Det finnes bare en av den - og den startet en ny epoke.
15. - 17. august kommer det nemlig en virkelig sjeldenhet på auksjon hos RM Sotheby's i Monterey, California. Bilen er en Porsche Type 64, fra 1939, og er den eneste gjenlevende modellen - av totalt bare tre produserte biler.

Bilsamlingen som sjokkerte verden
Auksjonshuset Sotheby's har lagt ut en lenke, som viser mange bilder fra bilens historie. Og det er ikke småtteri! Porsche Type 64 beskrives som en av de viktigste i hele bilhistorien.
Første ekte sportsbil
Type 64 fra 1939 regnes som den aller første modellen, fra det som skulle bli den kjente bilprodusenten Porsche. Den gangen var det statseide Volkswagen som sto bak, før Porsche kom for fullt i gang etter krigen.
Dette er forløperen til 356-chassiset, men denne ble bygd for å være lettere, mer aerodynamisk, raskere og med tekniske løsninger lånt fra luftfartsavdelingen - bare se på de aluminiumslegerte panelene.
Bilen har beholdt sin opprinnelige luftkjølte 32 hestekrefters firesylindrete boksermotor, og kommer med en liste over reservedeler, samleobjekter og en omfattende katalog av bilder og dokumentasjon.
- Vi har hatt gleden av å presentere noen av de mest betydningsfulle bilene i historien, og Type 64 står nå blant dem, sier Gord Duff, global leder for auksjoner hos RM Sotheby's.

- Verdens peneste elbil
- Bilen definerer hva en sportsbil er i dag, og den bærer med seg mange av de egenskapene vi har sett i hele syv tiår med Porsche – og som vi fortsatt ser i noen av bilmerkets mest ettertraktede moderne modeller. Vi er svært takknemlige for at eieren har gitt oss tillit til å formidle denne ingeniørkunsten, som er blitt en del av verdenshistorien, fortsetter Duff.
- Enkelt sagt: Det finnes ingen annen bil med en så historisk betydning!

Bygd for racing - endte som hverdagsbil
Type 64 ble produsert i Porsches første verksted i Stuttgart mellom 1939 og 1940. Målet den gangen var å bygge en bil til et 150 mil langt billøp, mellom Berlin og Roma. Det ble imidlertid aldri noe av, på grunn av krigens inntog, har Porsche-ekspert Andy Prill uttalt tidligere.
Under krigens dager bygde Porsche-familien i stedet interiøret til mer komfortable seter og de brukte den som sin daglige hverdagsbil.


BMW 507 - Verdens vakreste fiasko
Bare fire eiere
Dette eksemplaret er er tidligere eid av både grunnlegger Ferdinand Porsche selv og sønnen Ferrys. Den har bare byttet eier fire ganger gjennom årene. Én av dem er den østerrikske racingdriveren Otto Mathé, som konkurrerte med den i flere år.
- Selvfølgelig ble Porsche en fenomenal suksess i racing, noe de fortsatt er i dag, sier Andy Prill.
- Nå er det en mulighet til å få tak i en av de første bilene som la grunnlaget for all den suksessen.

Her startet Porsche-eventyret
Nesten helt original
Ifølge RM Sotheby's er bilen nærmest i opprinnelige tilstand, med sin luftkjølte 4-sylindrete boksermotor – og med på kjøpet får du originale verktøy og reservedeler.
- Det er så mye som er originalt her at det nesten ikke er til å tro. Hver detalj passer sammen, den er aldri blitt renovert og bare blitt tatt vare på, sier bilspesialist Marcus Görig hos RM Sotheby's.
Så var det prisen da ... Auksjonsforretningen regner med at den skal klubbes inn på mellom 15 og 20 millioner dollar. Det vil si opp i mot 180 millioner kroner!
