Det blåser relativt friskt rundt norsk bilpolitikk for tiden. For mens Norges Bilbransjeforbund (NBF) og bileier-organisasjonen NAF tordner mot flere deler av dagens forslag til statsbudsjett, jubler både Norsk elbilforening og spesielt én av bilimportørene.
NBF mener budsjettforslaget med økt krav til elektrisk rekkevidde på ladbare hybrider (fra 50 til 75 km på ren strøm) for å få fullt vektfradrag, og at regjeringen vil øke de to laveste satsene i CO2-komponenten med 23 prosent, straffer de tradisjonelle bilene med lavest utslipp mest. NBF mener dette rammer de bilkjøperne som «ikke har anledning til å kjøpe elbil».
NAF frykter på sin side at dette er «starten på en avgiftsbølge på bil».
– Budsjettet betyr at det blir dyrere å kjøpe bil og dyrere å eie bil. NAF mener dette går i feil retning. Bilen er vårt viktigste transportmiddel og en del av klimaløsningen, sier NAF-sjef Stig Skjøstad i en pressemelding i etterkant av statsbudsjettet 2021 ble offentliggjort.
Elbilistene fortsatt ikke helt fornøyd
Kravet til økt elektrisk rekkevidde på plugin-hybridene er imidlertid helt etter pipa til Elbilforeningen. De har vært tydelige på at dette kravet må skjerpes inn, om Norge fortsatt skal nærme seg målet om å kun selge helelektriske biler fra og med 2025.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger