Det blåser relativt friskt rundt norsk bilpolitikk for tiden. For mens Norges Bilbransjeforbund (NBF) og bileier-organisasjonen NAF tordner mot flere deler av dagens forslag til statsbudsjett, jubler både Norsk elbilforening og spesielt én av bilimportørene.
NBF mener budsjettforslaget med økt krav til elektrisk rekkevidde på ladbare hybrider (fra 50 til 75 km på ren strøm) for å få fullt vektfradrag, og at regjeringen vil øke de to laveste satsene i CO2-komponenten med 23 prosent, straffer de tradisjonelle bilene med lavest utslipp mest. NBF mener dette rammer de bilkjøperne som «ikke har anledning til å kjøpe elbil».

NAF frykter på sin side at dette er «starten på en avgiftsbølge på bil».
– Budsjettet betyr at det blir dyrere å kjøpe bil og dyrere å eie bil. NAF mener dette går i feil retning. Bilen er vårt viktigste transportmiddel og en del av klimaløsningen, sier NAF-sjef Stig Skjøstad i en pressemelding i etterkant av statsbudsjettet 2021 ble offentliggjort.
Ladbare hybrider som blir dyrere
Bilmodell | Økt avgift |
Audi Q7 60 TFSI e: | + 46 000,- |
Ford Explorer Evoboost PHEV: | + 44 000,- |
Volvo XC90 T8 AWD: | + 42 000,- |
Mercedes-Benz E300de 4Matic: | + 37 000,- |
Mitsubishi Outlander PHEV: | + 32 000,- |
BMW 530e xDrive: | + 31 000,- |
DYRERE: Om forslaget til statsbudsjett går gjennom vil disse store ladbare hybrid-bilene få økt avgift. Kilde: Bilnytt.no
Elbilistene fortsatt ikke helt fornøyd
Kravet til økt elektrisk rekkevidde på plugin-hybridene er imidlertid helt etter pipa til Elbilforeningen. De har vært tydelige på at dette kravet må skjerpes inn, om Norge fortsatt skal nærme seg målet om å kun selge helelektriske biler fra og med 2025.
«Endelig starter regjeringen nedtrapping av de urimelig rause skattelettene til ladbare hybrider», skriver Elbilforeningen i sin pressemelding om budsjettet. De har imidlertid foreslått at kravet settes til 100 km (ikke 75), og at hele rabatten fases ut innen 2023.

Selv om det nå foreslås at elbilene skal begynne å betale trafikkforsikringsavgift, på høyde med motorsykler (Denne er per i dag 5,65 kroner per døgn, eller 2062 kroner i året), peker regjeringen på at de vil videreføre de andre avgiftsfordelene til elbilene.
– Målet er at folk bare vil kjøpe personbiler med slik teknologi etter 2025, kommenterer samferdselsminister Knut Arild Hareide.

Bilsalget 2020
# | Modell | Antall |
1. | Audi e-tron | 7690 |
2. | Volkswagen Golf | 4869 |
3. | Hyundai Kona | 3784 |
4. | Nissan Leaf | 3393 |
5. | Tesla Model 3 | 3197 |
6. | Mitsubishi Outlander | 2890 |
7. | Mercedes-Benz EQC | 2423 |
8. | Toyota Rav4 | 2231 |
9. | MG ZS | 2132 |
10. | Renault Zoe | 2021 |
12. | Volkswagen ID.3 | 1990 |
Tabellen viser de mest nyregistrerte bilene i Norge til og med september 2020. Møllers Audi e-tron og VW (e-)Golf troner suverent øverst, mens e-Golf-erstatteren VW ID-3 har tatt helt av etter bare én måned med leveringer. Kilde: OFV


Her blir det bompengekutt
Kan klare 90% neste år
De som virkelig er fornøyd med budsjett-forslaget er Norges største bilimportør, Harald A. Møller AS. De har Volkswagen, Audi, Skoda og Seat under vingene - fire bilmerker eid av det tyske Volkswagen-konsernet, alle med storstilt elbilsatsing.
Importøren melder nå at de kan få opp mot 90 prosent elbilsalg allerede neste år. Allerede før oktober måned 2020 har de solgt 17 675 elbiler på det norske markedet.
Antall solgte elbiler i Møller-konsernet 2020
# | Bilmerke | Antall elbiler |
1. | Volkswagen | 7909 |
2. | Audi | 7690 |
13. | Skoda | 1269 |
16. | Seat | 807 |
Totalt | 17 675 |
Tabellen viser antall nybilregistrerte elbiler av merkene til Harald A. Møller til og med september 2020. Kilde: OFV
– Forslaget til statsbudsjett vil sørge for å opprettholde farten på elbilsalget i 2021. Vi selger både bensin, diesel, ladbare hybrider og elbiler, og vi ser på nært hold hvordan endringer i avgiftene påvirker kundenes valg. En fortsatt kraftfull prioritering av elbilinsentivene er en forutsetning for videre elektrifisering, kommenterer administrerende direktør Ulf Tore Hekneby i Harald A. Møller.
Bilsalget september 2020
# | Modell | Antall |
1. | Volkswagen ID.3 | 1989 |
2. | Tesla Model 3 | 1116 |
3. | Polestar Polestar 2 | 937 |
4. | Toyota Rav4 | 785 |
5. | MG ZS | 672 |
6. | Audi e-tron | 542 |
7. | Hyundai Kona | 486 |
8. | Nissan Leaf | 473 |
9. | Mitsubishi Outlander | 454 |
10. | Volkswagen Golf | 323 |
Tabellen viser de mest nyregistrerte bilene i Norge i september måned 2020. VW e-Golf-erstatteren VW ID.3 har fått en flying start, mens Audi e-tron har hatt en relativt dårlig måned, sammenlignet med årets åtte første måneder. Kilde: OFV
– To år foran målet
Bilimportøren mener videre at dagens budsjettforslag er enda et skritt på veien mot et utslippsfritt nybilmarked i 2025, som det har blitt sagt og skrevet mye om de siste årene. For sine egne merker har Harald A. Møller forventninger om å kunne nå denne milepælen allerede i 2023 - to år før tida.

– Vi nærmer oss en situasjon hvor nær sagt alle kundebehov kan dekkes av elbilutvalget, men vi ser samtidig at insentivene i avgiftssystemet er avgjørende for at de skal ha nok konkurransekraft til å ta hele markedet, sier administrerende direktør Ulf Tore Hekneby.