Privatbil-kjøp

Nå kjøper «alle» elbil privat

Nesten 80 prosent av alle privatpersoner som kjøper ny bil, går nå for elbil. Men det er fortsatt noen som ikke liker elektriske biler.

DEN NYE FOLKEVOGNA: Tesla Model 3 er den nye Folkevogna i Norge. Første halvår var dette den mest solgte bilen av alle i Norge. Foto: Tesla
DEN NYE FOLKEVOGNA: Tesla Model 3 er den nye Folkevogna i Norge. Første halvår var dette den mest solgte bilen av alle i Norge. Foto: Tesla Vis mer
Publisert

Aldri før er det blitt solgt så mange personbiler i Norge som i juni. Hele 20 392 ble registrert, i følge Opplysningsrådet for veitrafikken. Vi må tilbake til juni 1977 for å finne den gamle rekorden, som var på 16 415 nye biler.

Av de nye personbilene som ble solgt i juni, var 13 181 elbiler. Det utgjør en elbilandel på 64,6 prosent, bedrifter og private inkludert.

Ser vi på hva privatpersoner kjøper, er elbilandelen 77 prosent.

Bedriftene er elbil-sinker

Det er nemlig fortsatt noen som ikke liker elbil her i landet og trekker ned totaltallet. Bare 34,7 prosent av næringsmarkedet velger elbil.

– At nesten 80 prosent av alle private kjøper elbil er fantastiske tall. Det viser at det er mulig å nå målet om kun salg av nullutslippsbiler i 2025. Dessverre er ikke situasjonen den samme i næringsmarkedet. Bedriftene er sinker i overgangen til elektrisk transport, mener Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

SINKER: Mens neste alle private nå kjøper elbil, er bedriftene de store sinkene, mener Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening. Foto: Elbilforeningen
SINKER: Mens neste alle private nå kjøper elbil, er bedriftene de store sinkene, mener Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening. Foto: Elbilforeningen Vis mer

Smutthull i avgiften

– Rundt halvparten av nye biler som selges i Norge, kjøpes av næringskunder. Det inkluderer offentlige foretak. På grunn av smutthull i bilavgiftene er det lavere avgifter på forurensende biler for bedrifter. Dette må Regjeringen fikse snarest om vi skal nå 100 prosent markedsandel for elbiler og el-varebiler om tre og et halvt år, sier Christina Bu.

Ladbare hybrider

Den mest registrerte bilen i juni og i første halvår er altså Tesla Model 3. Den har fått tilbake farten etter at importøren kuttet prisen med 50 000 kroner for et par måneder siden.

På andreplass for juni finner vi Ford Mustang Mach-E og på tredje ligger Skoda Enyaq. Det er bare et par-tre ladbare hybrider, som for eksempel Toyota Rav 4 på fjerdeplass, som klarer å utfordre elbilene.

Frykter ladekaos

Salget av elektriske biler er nå så høyt at Norges Automobil-Forbund frykter ladekaos i sommer.

FRYKTER LADEKAOS: Med 200 000 elbiler på veiene i sommer - mange av eierne helt ferske - frykter både NAF ladekaos på norske veier i sommer. Foto: NAF
FRYKTER LADEKAOS: Med 200 000 elbiler på veiene i sommer - mange av eierne helt ferske - frykter både NAF ladekaos på norske veier i sommer. Foto: NAF Vis mer

- Tar vi med bruktimporten, kom det 14 140 nye elbiler på norske veier i juni. Fortsetter denne utviklingen vil det være 100 000 nye elbiler på veien i løpet av året, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Han frykter et ladekaos uten like på populære ferie-strekninger denne sommeren.

Diesel er død

- Våre undersøkelser viser at det skal rundt 200 000 elbiler ut på veiene i sommerferien. Det er mange nye elbileiere som får sitt første møte med en underdimensjonert ladeinfrastruktur. Vær forberedt på kø og venting ved ladestasjonene. Vårt beste råd er å lade når du kan, ikke bare når du må, avslutter Sødal.

Noen som lurte på hvordan det går med rene elbiler og dieselbiler uten noen form for hybridløsning? Av de 20 392 personbilene som ble solgt i juni, var det bare 896 dieselbiler og 773 rene bensinbiler.

DE MEST SOLGTE BILENE I JUNI

1TeslaModel 33 196
2FordMustang Mach-E1 289
3SkodaEnyaq1 115
4ToyotaRAV41 104
5VolkswagenID.4779
6VolvoXC40727
7NissanLeaf539
8Mercedes-BenzEQC485
9BMWiX3468
10VolvoXC60438
11HyundaiKona electric433
12VolkswagenID.3380
13PolestarPolestar 2339
14MGZS EV337
15Audie-tron325

KIlde: Opplysningsrådet for veitrafikken

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer