Flere elbil-ladere

Nå kjøper ni av ti elbil

Elbilsalget fortsetter å øke i Norge. Foreløpige tall så langt i september, viser at mer enn ni av ti nybil-kjøpere nå velger elbil.

TIL HIMMELS: Av alle private som har kjøpt seg ny bil hittil i september, har over 90 prosent valgt elbil, viser tall fra NAF: Foto: NAF
TIL HIMMELS: Av alle private som har kjøpt seg ny bil hittil i september, har over 90 prosent valgt elbil, viser tall fra NAF: Foto: NAF Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

I løpet av året kommer det til å bli solgt over 100 000 nye elektriske biler i Norge.

Fram til tredje uke i september var det solgt 9 600 nye biler, hvorav 7 500 elektriske. Det blir en elbil-andel på «bare» 78 prosent. Det er ferske tall som NAF har hentet fram som viser dette.

"Alle" private vil ha elbil

Her er det imidlertid verd å merke seg at næringsmarkedet, som omfatter leasing både til bedrifter og private, henger etter og trekker ned elbil-snittet. Så langt i september har over 90 prosent av privat-kjøpere valgt elektrisk.

- Dette er ny rekord og historisk høye tall. At ni av ti biler som selges til privatpersoner er elektriske, er rett og slett overraskende høyt, sier Thor Egil Braadland, som er myndighetskontakt i NAF.

MANGLER 1 000: Det må bygges 1 000 nye hurtigladere langs hovedveiene, spesielt på strekningene Oslo - Stavanger og Oslo – Trondheim, for å henge med elbilsalget, sier NAF. Foto: NAF/Motor
MANGLER 1 000: Det må bygges 1 000 nye hurtigladere langs hovedveiene, spesielt på strekningene Oslo - Stavanger og Oslo – Trondheim, for å henge med elbilsalget, sier NAF. Foto: NAF/Motor Vis mer

- Må ha 1 000 nye ladere

Det høye elbilsalget skaper imidlertid utfordringer som bekymrer NAF. De mener at det er for få hurtigladere langs norske veier til å betjene alle elbilene:

- Nå må politikerne våkne. Vår neste samferdselsminister kommer til en situasjon hvor vi mangler over 1 000 hurtigladere langs norske veier i år for å holde tritt med elbilsalget. Våre beregninger viser at det er solid mangel på ladere langs hovedveiene blant annet mellom Oslo og Kristiansand og Oslo og Trondheim, sier Braadland.

- Bedriftene er sinker

Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening er bekymret for at næringsmarkedet fortsatt henger etter når det gjelder å velge elbil. Hun mener dette blant annet skyldes smutthull i regelverket som blant annet gjør det gunstig med leasing av ladbare hybrider:

PÅ TOPPEN: Tesla Model Y kom til Norge i august og gikk rett til topps på salgslistene. Foto: Tesla
PÅ TOPPEN: Tesla Model Y kom til Norge i august og gikk rett til topps på salgslistene. Foto: Tesla Vis mer

– Det er fantastiske tall for privat-kjøpere. Dessverre er ikke situasjonen den samme i næringsmarkedet. Bedriftene er sinker i overgangen til elektrisk transport. På grunn av smutthull i bilavgiftene er det lavere avgifter på forurensende biler for bedrifter. Dette må Regjeringen fikse snarest om vi skal nå 100 prosent markedsandel for elbiler og varebiler med elektrisk drift i 2025, sier Christina Bu.

Mens elbilsalget skyter til himmels, går det dårlig med salget av rene bensin- og dieselbiler. Av de totalt 16 424 nye personbilene som ble solgt i august, vard et bare 519 dieselbiler og 752 rene bensinbiler. Et noe større antall hybrider kommer i tillegg.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer