Fisker har lenge jobbet med hybridbilen Karma. Karma er også utstyrt med plug-in og kan med andre ord lades i veggen.
Nå er den kjørt på racerbanen Laguna Seca i California. Der klokket den inn hastigheter på omtrent 160 kilometer i timen omtrent uten å lage en lyd. Den går fortere, men som regel er det vanskelig å oppnå toppfart på baner.
Henrik Fisker, som har designet og utviklet bilen, viste den for første gang på bilutstillingen i Detroit for 20 måneder siden.
Batteri
Karma er utstyrt med et lithium mangan batteri som gir strøm til to elektriske motorer som til sammen yter 403 hestekrefter og 1.304 newtonmeter. I tillegg til denne elektriske kraftpakken er den også utstyrt med 2-liters turbomotor fra Opel/GM som er koblet til en generator. Bensinmotoren er med andre ikke koblet til drivhjulene, den brukes kun til lading. Karma deler altså samme grunntanke som Chevrolet Volt.
Henrik Fisker sier nå at bilen er bortimot ferdig og 99 prosent slik den vil være når den ruller ut på markedet i mai 2010.
Fisker har bakgrunn som designer, og har både BMW Z8 og Aston Martin DB9 på CVen.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger