Taper store inntekter

kutter de norske byene elbil-fordelene

Borte blir gratis parkering og lading. I tillegg må elbilene begynne å betale bompenger. Slik planlegger de norske byene å kutte i elbil-fordelene.

MÅ BETALE: I år innfører de fleste store byene betaling for elbiler i bommene. Stortinget har bestemt at prisen maksimalt kan være halvparten av det en bensin- eller dieselbil betaler. Foto: Rune Korsvoll
MÅ BETALE: I år innfører de fleste store byene betaling for elbiler i bommene. Stortinget har bestemt at prisen maksimalt kan være halvparten av det en bensin- eller dieselbil betaler. Foto: Rune Korsvoll Vis mer
Publisert

Null nybilavgift og moms har vært en kraftig pådriver for å gjøre Norge til elbil-land nummer ett i verden. I tillegg har muligheten til å kjøre i kollektivfeltet, passere gratis i bommene og parkere og lade gratis på kommunale plasser vært kjærkomne fordeler. Til sammen har dette lagt grunnlaget for de norske elbil-eventyret. I 2018 ble det solgt 46 143 nye elbiler i Norge. I år kan tallet bli mellom 60 000 og 75 000 ifølge eksperter Dinside.no har snakket med – rundt halvparten av alle nye personbiler.

Taper store bom-inntekter

Elbil-passeringene er blitt så mange at det merkes et tydelig inntektsbortfall i mange av de bompengefinansierte veiprosjektene. I forrige uke kunne vi avsløre at mange bommer blir stående lenger enn planlagt, og en viktig årsak er at elbilene gir færre inntekter enn forutsatt.

I en rapport sier Statens vegvesen at dette blant annet gjelder Hardangerbrua, Finnfast og Halsenøysambandet. Også kommunene taper mye penger på gratis parkering og lading. Derfor begynner nå de store byene å stramme inn på alle elbil-fordelene.

Elbilene tar plass

I 2018 hadde Fjellinjen i Oslo omkring 14 millioner passeringer av elektriske biler. Gjennomsnittsprisen for en bompassering med personbil er rundt 39 kroner. Det betyr gratis-kjøring for 546 millioner kroner bare i Fjellinjen i Oslo, dersom vi forutsetter at alle elbilene var blitt byttet ut med fossilbiler.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer