Nå må nye biler ha dette

Fra denne uka får alle nye bilen en hel pakke med nytt sikkerhetsutstyr. Én av tingene kommer til å irritere deg.

IRRITERENDE PIP: De fleste biler vil har et system som leser skiltene og automatisk tilpasser hastigheten etter disse. Noe slipper unna med at bilen gir fra seg et irriterende pip hver gang du kommer over fartsgrensen. Illustrasjonsfoto: Ford
IRRITERENDE PIP: De fleste biler vil har et system som leser skiltene og automatisk tilpasser hastigheten etter disse. Noe slipper unna med at bilen gir fra seg et irriterende pip hver gang du kommer over fartsgrensen. Illustrasjonsfoto: Ford Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Denne uka innførte EU et nytt regelverk for sikkerhetsutstyr i biler som skal få dødstallene ned.

Onsdag 6. juli 2022 betegnes som en merkedag for alle som driver med trafikksikkerhet. Fra nå av må alle nye biler som typegodkjennes ha en intelligent «fartssperre», en svart boks som registrerer kjøringen din og være klargjort for montering av alkolås. Og mer.

LOV Å TRYKKE: Det finnes mange knapper i en bil, og noen av disse er nok velkjente, men kjenner du til knappen som kan redde liv? Video: Celina Stamper / NTB Vis mer

En «fartssperre», eller Intelligent Speed Assistance (ISA) som den egentlig heter, skal sørge for at du ikke kjører fortere enn fartsgrensen. Et kamera i bilen leser hastighetsskiltene, sender informasjonen til bilens datamaskiner, som sørger for at bilen protesterer dersom du forsøker å kjøre fortere. På de fleste biler vil dette skje ved at motorkraften kuttes.

Full gass

Noen bilprodusenter som Ford, Volvo, Honda, Mercedes, Renault og Peugeot/Citroën har allerede et slikt system i sine biler.

Systemet kan imidlertid overstyres av sjåføren. Det kan slås helt av for resten av turen, men kommer automatisk på igjen når bilen startes på nytt. Sjåføren kan også overstyre systemet når det er aktivt, ved å tråkke gasspedalen hardt ned. Dette er en sikkerhetsfunksjon for eksempel ved forbikjøringer.

SOM I FLY: Fra tidligere kjenner vi de svarte boksene fra fly. Nå kommer de også i bilene. Den registrerer det meste som skjer i bilen under kjøring. Det er bare data fra før, under og etter en ulykke som lagres, lover EU, men mange er skeptiske. Foto: RAC
SOM I FLY: Fra tidligere kjenner vi de svarte boksene fra fly. Nå kommer de også i bilene. Den registrerer det meste som skjer i bilen under kjøring. Det er bare data fra før, under og etter en ulykke som lagres, lover EU, men mange er skeptiske. Foto: RAC Vis mer

Irriterende lyd

Etter press fra flere bilprodusenter, har EU gått med på at et system som bare varsler med lyd dersom fartsgrensen brytes, også blir godkjent under det nye regelverket. Sjefen for EUs trafikksikkerhetsorgan European Transport Safety Council (ETSC), Antonio Avenoso, er svært kritisk til dette:

- En intelligent «fartssperre» har et stort potensial til å redde liv i trafikken. At det er gitt mulighet til bare å varsle med en irriterende lyd når fartsgrensen brytes, er en klar svekkelse av sikkerhetsverdien til ISA. Dette regelverket må bli oppdatert og forbedret ganske raskt, sier Avenso.

UMULIG Å STARTE: Uten av du har blåst til null promille i denne alkolåsen, er bilen ikke mulig å starte. Foto: Dräger
UMULIG Å STARTE: Uten av du har blåst til null promille i denne alkolåsen, er bilen ikke mulig å starte. Foto: Dräger Vis mer

Svart boks overvåker

Også en «svart boks», som tidligere er kjent fra fly, kommer nå i bilene. Den skal bidra mindre til å avklare skyldspørsmål, mest til forskning på ulykker sier EU. Boksen registrerer hele tiden kjøretøyets hastighet, bremsetid, posisjon samt aktiveringsstatus til alle sikkerhetssystemet. Det er bare data før, under og rett etter en ulykke som eventuelt lagres.

Klar for alkolås

Kjøring med promille er en av de vanligste årsakene til alvorlige ulykker på norske veier. Nå skal alle nye biler være klargjort for montering av alkolås. Det betyr at det enkelt kan installeres en slik lås, der føreren må foreta en utåndingsprøve før det er mulig på å starte bilen.

Den nye pakken med sikkerhetsutstyr inneholder også krav om mye annet utstyr som et avansert nødbremssystem (AEB) og en såkalt filholder-assistent (LKS), som holder bilen i riktig kjørebane når du er uoppmerksom. I tillegg et system som oppdager når du er søvnig eller uoppmerksom bak rattet og «vekker» deg.

BLINKEDE BAKLYS: Når bilen foran bremser kraftig, begynner bremselysene å blinke kraftig. Enkelte franske biler har hatt dette en stund, nå blir det krav på alle biler. Foto: Markus Penikainen
BLINKEDE BAKLYS: Når bilen foran bremser kraftig, begynner bremselysene å blinke kraftig. Enkelte franske biler har hatt dette en stund, nå blir det krav på alle biler. Foto: Markus Penikainen Vis mer

Bra for Norge

De nye kravene til sikkerhetsutstyr gjelder for alle nye modeller som kommer på markedet eller oppdaterte modeller som trenger en ny typegodkjenning. Fra 2024 må alle nye biler som selges ha dette utstyret.

I en uttalelse til Samferdselsdepartementet har Vegdirektoratet konkluderer med at de ser positivt på alle tiltakene som EU foreslår. Sjefen for kjøretøyseksjonen i Vegdirektoratet, Espen Andersson, har kommentert at listen EU nå har vedtatt har mange gode tiltak som vil bidra positivt til trafikksikkerheten.

Får ned ulykkene

- Både kjøring i påvirket tilstand og kjøring med for høy hastighet vet vi gir mange alvorlige ulykker. Derfor er det viktig at EU nå vil kreve en felles standard for alle biler, som gjør det enkelt å montere alkolås også i vanlige firmabiler og privatbiler. En intelligent fartsholder, som leser fartsskiltene og tilpasser bilens hastighet etter disse, vil være et viktig verktøy for å få ned ulykkene som skyldes høy fart, sier Andersson.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer