Trafikktall i Oslo og Bærum 2017

Nå minker trafikken i Oslo

Med flere og dyrere bommer i hovedstaden, har tallet på biler gått ned med 5 prosent i 2017. Men andelen nullutslippsbiler øker.

TRAFIKKEN GÅR NED: Det ble dyrere å kjøre inn i hovedstaden fra mandag 1. oktober 2017. Det koster nå 54 kroner for bensinbiler og 59 kroner for dieselbiler å passere bomringen i rushtiden (mellom klokken 6.30-9.00 og klokken 15-17), mot henholdsvis 44 og 49 kroner utenfor rush. Lørdag, søndag, fridager, helligdager og hele juli måned er unntatt rushtidstillegg. Her fra bomstasjonen langs Mosseveien.
Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
TRAFIKKEN GÅR NED: Det ble dyrere å kjøre inn i hovedstaden fra mandag 1. oktober 2017. Det koster nå 54 kroner for bensinbiler og 59 kroner for dieselbiler å passere bomringen i rushtiden (mellom klokken 6.30-9.00 og klokken 15-17), mot henholdsvis 44 og 49 kroner utenfor rush. Lørdag, søndag, fridager, helligdager og hele juli måned er unntatt rushtidstillegg. Her fra bomstasjonen langs Mosseveien. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Etter tre måneder med tids- og miljødifferensierte takster i Oslo, er antall bomring-passeringer redusert med 5 prosent, sammenlignet med fjerde kvartal 2016.

Det avslører Fjellinjen, i en pressemelding tirsdag ettermiddag.

Bompengeselskapet har hentet tallene fra passeringer i bomstasjonene i Oslo og Bærum i perioden fra og med 1. oktober til og med 31. desember 2017. Tallene er sammenlignet med samme periode i 2016.

Tirsdag kom forøvrig også Statens vegvesen med foreløpige tall på antall trafikkdrepte i Norge. De viser at det i 2017 var færre drepte enn på 70 år.

Har blitt mye dyrere

I bomringen i Oslo ble det fra 1. oktober 2017 innført tids- og miljødifferensierte takster. De nye takstene er fordelt inn etter miljøklasser og drivstofftyper. Takstene i bomringen i Bærum ble kun justert etter alminnelig prisstigning.

Vi har sortert både de nye og de gamle prisene i egne faktabokser litt lenger ned i saken.

Det viser seg helt klart at det er rushtidsavgiften som er årsaken til nedgangen i trafikken i bommene rundt hovedstaden. Fram til fjerde kvartal 2017 var det nemlig en marginal økning i antall passeringer, sammenlignet med året før.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer