Tesla Supercharger blir 51 prosent dyrere

Nå øker Tesla prisene

Først var de gratis, så måtte man betale. Nå skrur Tesla prisene betydelig opp på elbil-laderne sine.

TESLA ØKER PRISEN: Fra og med i dag koster det 51 prosent mer å fylle strøm på Teslas egne hurtigladere, kalt «Supercharger». Foto: Øystein B. Fossum
TESLA ØKER PRISEN: Fra og med i dag koster det 51 prosent mer å fylle strøm på Teslas egne hurtigladere, kalt «Supercharger». Foto: Øystein B. Fossum Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Fra og med i dag, tirsdag 2. februar, øker Tesla prisene på de såkalte superladerne sine i Norge. Og det er ikke snakk om en liten økning eller justering etter konsumprisindeksen (inflasjon) heller.

Nei. Tesla øker prisen med over 51 prosent, fra 1,7 kroner pr kWt, til 2,57 kroner for kilowatttimen.

Som i dag vil prisene fortsatt kunne variere på enkelte steder, med utgangspunkt i lokale forhold, melder selskapet.

kWt eller kW - hva er forskjellen?

  • Kilowattimer (kWt eller kWh) sier noe om mengden energi, for eksempel hvor mye energi du har plass til å lagre i bilens batteripakke. Det fungerer på samme måte som litermålet gjør for bensin.
  • Kilowatt (kW) sier noe om effekten du lader bilen med, og det avgjør hvor raskt bilen lades opp.

Kilde: Fortum

Gapet i ferd med å tettes?

Dette er første gang elbilprodusenten øker prisen på superladerne i Norge på to år, etter at de i 2019 justerte den opp fra 1,40 til 1,70 kroner per kWt. Fram til januar 2017 var lading gratis for alle Tesla-eiere.

Tesla har alltid hatt et stort fortrinn når det kommer til elbillading her i landet. Ikke bare har det vært gratis eller billig, men det har også gått raskt unna, med en ladeeffekt på opptil 250 kW.

Dette er Venom F5 – Hennesseys flunkende nye hyperbil fra USA – en bil som lager noe så inni granskauen med lyd. Video: Hennessey. Klipp: Embla Hjort-Larsen. Vis mer

Etter dagens prisøkning vil Tesla dessuten fortsatt være rimeligere enn konkurrentene, der for eksempel Circle K tar 4,99 kr per kWt (lynlading/150 kW) for registrerte kunder.

En annen stor aktør, Fortum, tar to kroner i minuttet, pluss 2,50 kroner per kWt for lynlading (opptil 175 kW).

Men nå er gapet mellom Tesla og konkurrentene muligens i ferd med å tettes.

BILLIGST: Til tross for prisøkning på over 50 prosent er superladerne til Tesla rimeligere enn konkurrentenes hurtiglade-alternativer. Foto: Øystein B. Fossum
BILLIGST: Til tross for prisøkning på over 50 prosent er superladerne til Tesla rimeligere enn konkurrentenes hurtiglade-alternativer. Foto: Øystein B. Fossum Vis mer

Åpner for flere endringer

Ifølge Tesla gjennomføres prisendringen «for å gjenspeile den betydelige investeringen Tesla gjør for å sikre tilgjengelig, pålitelig og brukervennlig ladeinfrastruktur langs alle viktige reiseruter», som de skriver i en pressemelding.

Samtidig åpnes det for at prisene kan endres hyppig. Elbilprodusenten varsler at de framover vil evaluere prisene én gang hver tredje måned (kvartalsvis) for å sørge for «rettferdig prising i hele Supercharger-nettverket».

I dag eksisterer det 1006 Tesla-ladestolper i Norge. Disse er fordelt på 72 stasjoner. For kort tid annonserte de vekstambisjoner, med en plan om å åpne over 30 nye stasjoner i løpet av 2021.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer