2018 var et suksess-år

Nå slår Volvo
alle rekorder

Bare tre år etter at de brøt halvmillion-barrièren, fikk den svenske bilprodusenten, datterselskap av kinesiske Geely, nok en formidabel salgsrekord.

GULLREKKA: Her er et utvalg ladbare hybrid-modeller fra Volvo, blant dem som var med å sikre salgssuksess for den svenske bilprodusenten i 2018. Foto: Volvo Cars
GULLREKKA: Her er et utvalg ladbare hybrid-modeller fra Volvo, blant dem som var med å sikre salgssuksess for den svenske bilprodusenten i 2018. Foto: Volvo Cars Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Fasit da salgstallene for 2018 fra alle markeder var lagt sammen, var at Volvo Cars, personbilprodusenten, hadde fått avsetning for 642.253 biler. Det er tidenes høyeste salgstall - og det femte året på rad med økning i salget.

Økningen fra 2017, da det ble solgt 571.577 biler, var dermed på 12,4 prosent. Med stadig flere attraktive modeller i katalogen, er produsenten fortsatt i fint driv i de største markedene sine.

Toppselgeren er den mellomstore SUV-en XC60, etterfulgt av storebror XC90.

Opp i alle store markeder

I USA var økningen på hele 20,6 prosent, til 98.263 biler. I det største enkelt-markedet for Volvo, Kina, var det 130.593 biler som fant nye eiere. Det er opp 14,1 prosent, og det i et marked som var i tilbakegang totalt.

Det gikk ikke fullt så bra i Europa, sett under ett, selv om en oppgang på 6,4 prosent til totalt 317.838 biler er et meget respektabelt resultat, sett i lys av bremseeffekten på bilsalget som har vært et resultat av omleggingen til WLTP-standarden for typegodkjenning.

I Storbritannia alene ble det solgt 50.319, opp 9 prosent i et marked som var ned 7 prosent. I Tyskland ble totalen for året 45.300 - opp 11,1 prosent. I hjemmemarkedet Sverige, der Volvo var markedsleder for 61. år på rad, sank riktignok salget noe, men havnet likevel på solide 69.943 biler anført av markedslederen V90 - herregårdsvognen i god, gammel svensk tradisjon.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer