Nye regler for EU-kontroll i 2022:

Nå slipper du enklere gjennom

De nye reglene for EU-kontroll gjelder allerede fra i dag, 1. mars.

NYE REGLER: Det blir nye regler for EU-kontroll fra og med i dag, 1. mars. Bildet er fra da Vegdirektoratet foretok en sjekkerunde av kontroller i Oslo. Foto: Bjørn Langsem
NYE REGLER: Det blir nye regler for EU-kontroll fra og med i dag, 1. mars. Bildet er fra da Vegdirektoratet foretok en sjekkerunde av kontroller i Oslo. Foto: Bjørn Langsem Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

EU-kontroll, eller periodisk kjøretøykontroll som det egentlig heter, er en kjent rutine for de fleste bileiere. Fra og med i dag, 1. mars gjelder en ny instruks med veileder, noe som påvirker den praktiske gjennomføringen av kontrollen - også her i Norge.

Sjefingeniør i Statens vegvesen, Leif Magne Halvorsen, forteller at noen av kontrollpunktene blir noe strengere, men at de også har lempet på kravene flere steder.

– Vi jobber kontinuerlig med å forbedre kontrollordningen for at den skal ivareta trafikksikkerheten på best mulig måte. Samtidig jobber vi også med å myke opp på kravene der det er hensiktsmessig, slik at bileiere ikke skal måtte utføre unødvendige reparasjoner med de kostnader det medfører. Statens vegvesen deltar i internasjonale samarbeidsgrupper, og flere av endringene som gjøres nå er et resultat av dette arbeidet, sier han til DinSide.

Strengere

Halvorsen forteller videre at den nye instruksen i større grad vil kunne fange opp kjøretøy som ikke oppfyller krav, i tilfeller der det er gjort feilaktige reparasjoner og modifiseringer, Et eksempel på dette er lys som ikke er tillatt.

En annen nyhet er at det innføres kontroll av kokepunktet på bilens bremsevæske. Dette gjøres etter tilråding fra Statens Havarikommisjon for å øke trafikksikkerheten.

- Dette trår imidlertid ikke i kraft før august 2022. Dette slik at aktører som utfører kontrollene skal få tid på seg til å kjøpe inn kontrollutstyr, forklarer Halvorsen overfor DinSide.

Mer rust

En av tingene det lempes på er at man fra 1. mars godtar mer rust på bremseskivene bak på lette kjøretøy. Fra og med 1. mars vil grensen være 50 prosent rust på en side. I dag er grensen 25 prosent.

– Bakgrunnen for denne lempingen er at bremser på bakaksel gjør en mindre del av bremsearbeidet og at den totale bremsevirkningen også vurderes på andre kontrollpunkt. Denne vurderingen er enklere å gjøre på lette kjøretøy enn på de tyngre, forklarer ingeniøren.

Motorlampe til besvær

En annen nyhet er at eldre biler slipper kontroll av om motorlampa indikerer feil.

– Dette innebærer blant annet at personbiler med bensinmotor registrert første gang før 1. januar 2002 vil bli godkjent selv om lampen indikerer feil, det samme gjelder personbiler med dieselmotor som er registrert første gang før 1. januar 2007. Bakgrunnen for denne lempingen er at vi erfarer at eldre egendiagnosesystemer kan varsle om feil som ikke har tilknytning til motorstyringssystem og/eller varsle om feil som ikke er reelle. Datogrensene er satt med utgangspunkt i når de absolutte kravene til OBD-systemet trådte i kraft i det kjøretøytekniske regelverket, forklarer Halvorsen.

På nyere kjøretøy (med Euro 5-motor eller nyere), vil det fremdeles ikke være krav om fysisk test av avgass, dersom det ikke foreligger feilkoder. Nytt er imidlertid at det skal kontrolleres om bilens egendiagnose er fullstendig utført.

Halvorsen påpeker at lempingen av kravene også gjelder etterkontroller som blir gjort etter 1. mars.

– Lempingene gjelder altså selv om det var strengere krav på den tiden bilen ble kontrollert første gang.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer