
Euro NCAP har nå innført en ny disiplin i sine omfattende kollisjonstester. Heretter skal det også testes hvordan nye biler ivaretar sikkerhetsbehovet til små barn. Derfor har Euro NCAP nå begynt å utstyre testbilene med barneseter og kollisjonsdukker i barnestørrelse. Til nå er åtte biler testet med "barn" ombord, deriblant Ford Focus C-Max, som gjorde det best. C-Max fikk 38 av 60 oppnåelige poeng, noe som kvalifiserer til fire stjerner. Svakest ut kom Renault Kangoo, som med sine 23 poeng kun fikk 2 stjerner.
18 og 36 måneder
Barne-beskyttelsestesten tar utgangspunkt i to barn, ett på 18 måneder og ett på tre. Dukkene plasseres i hvert sitt barnesete, som velges ut av bilprodusenten. Det gis først og fremst poeng etter hvor godt barna beskyttes i front- og sidekollisjonene. I tillegg kan det gis en rekke ekstrapoeng. Blant annet premieres isofix-fester og muligheten til å koble ut kollisjonsputen foran fremre passasjersete. Euro NCAP vurderer også merkingen i bilene. For eksempel gis det tilleggspoeng hvis advarselen mot å plassere barnesete i fremre førersetet er tydelig og lettfattelig.
Gjelder kun de aktuelle setene

Ford Focus C-Max oppnådde altså fire stjerner, mens Kangoo kun fikk to. Det betyr ikke nødvendigvis at C-Max alltid er en tryggere bil for barn enn Kangoo. Det er viktig å være klar over at testresultatene kun gjelder med de aktuelle barnesetene bilprodusentene har valgt ut. Med andre barneseter ombord, ville ikke nødvendigvis resultatene blitt de samme.
Du finner resulatene her.