Nå testes også barnas sikkerhet

Kollisjonstesterne hos Euro NCAP utvider nå testprogrammet. Heretter skal det også kontrolleres om bilprodusentene tar hensyn til de minste.

Publisert
Sist oppdatert

Euro NCAP har nå innført en ny disiplin i sine omfattende kollisjonstester. Heretter skal det også testes hvordan nye biler ivaretar sikkerhetsbehovet til små barn. Derfor har Euro NCAP nå begynt å utstyre testbilene med barneseter og kollisjonsdukker i barnestørrelse. Til nå er åtte biler testet med "barn" ombord, deriblant Ford Focus C-Max, som gjorde det best. C-Max fikk 38 av 60 oppnåelige poeng, noe som kvalifiserer til fire stjerner. Svakest ut kom Renault Kangoo, som med sine 23 poeng kun fikk 2 stjerner.

18 og 36 måneder

Barne-beskyttelsestesten tar utgangspunkt i to barn, ett på 18 måneder og ett på tre. Dukkene plasseres i hvert sitt barnesete, som velges ut av bilprodusenten. Det gis først og fremst poeng etter hvor godt barna beskyttes i front- og sidekollisjonene. I tillegg kan det gis en rekke ekstrapoeng. Blant annet premieres isofix-fester og muligheten til å koble ut kollisjonsputen foran fremre passasjersete. Euro NCAP vurderer også merkingen i bilene. For eksempel gis det tilleggspoeng hvis advarselen mot å plassere barnesete i fremre førersetet er tydelig og lettfattelig.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer