Ulovlig bruk av mobiltelefon i bil

Nå vil dette svi kraftig

Fra og med 1. mars skal det svi skikkelig å bli tatt med mobilen i hånda. På litt over ett år har forelegget økt med hele 340 prosent.

MYE DYRERE: Fra 1. mars ble det igjen mye dyrere å bli tatt for ulovlig bruk av mobiltelefon bak rattet. Siden 2020 har bøtesatsen økt med nesten 4,5-gangen. Foto: Øystein B. Fossum
MYE DYRERE: Fra 1. mars ble det igjen mye dyrere å bli tatt for ulovlig bruk av mobiltelefon bak rattet. Siden 2020 har bøtesatsen økt med nesten 4,5-gangen. Foto: Øystein B. Fossum Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

– Den kraftige økningen for mobilbruk kommer fordi man ikke er fornøyde med etterlevelsen av denne bestemmelsen siden forrige økning. Derfor er det nå et ønske om å skru til såpass hardt at det blir avskrekkende nok til at forbudet etterleves.

Det sier UP-sjef Knut Smedsrud til DinSide. Fra og med tirsdag denne uken ble nemlig bøtesatsene i trafikken justert.

Karftig økning

Jevnt over gjelder endringene oppjusteringer i konsumprisindeksen fra 2021 til 2022 - stort sett mellom ett og fire prosent. På det meste koster det det nå 11 600 kroner å bli tatt i 36-40 km/t for raskt i 90-sone eller høyere.

Men når det kommer til bruk av håndholdt mobiltelefon bak rattet, skrur Samferdselsdepartementet bøtesatsene knallhardt til.

Fra og med tirsdag 1. mars økte nemlig forelegget med 49 prosent - fra 5000 kroner til 7450 kroner. Prikkbelastningen er fortsatt den samme, med tre prikker for ulovlig bruk av håndholdt mobiltelefon under kjøring.

Vi skal imidlertid ikke lenger tilbake enn til 1. januar 2021 til den gang forelegget økte fra 1700 til 5000 kroner. Med andre ord har forelegget for ulovlig mobilbrukt økt med 340 prosent - nesten 4,5 gang - på litt over ett år. I tillegg har prikkbelastningen dette medfører økt jevnt på få år.

Endring i bøtesats ulovlig bruk av mobiltelefon

1.1.2021 Endring fra 2021 1.1.2018 Endring fra 2018
7450,-5000,-+49 %1700,-+338,24 %

I tillegg har prikkbelastningen i løpet av få år økt til tre. Ved til sammen åtte prikker mister man førerretten på bil.

TEKNO-ELBIL: Mercedes-Benz EQS framstår som elbilenes S-Klasse som teknologisk flaggskip. Dette er bare noen av finessene. Video: Hans Arne Vedlog, Øystein Bergrud Fossum og Embla Augusta Hjort-Larsen. Klipp: Øystein Bergrud Fossum og Malin Ridder-Nielsen Janssen Vis mer

Forbudt siden årtusenskiftet

Smedsrud forklarer økningen med at reaksjonene på overtredelser i trafikken er en viktig del av politiets forebyggende arbeid for å redusere antallet alvorlige trafikkulykker.

– Lovgiver har gjennom økning av nivået på bøtesatsen og innføring av tre prikker for overtredelsen i 2021 signalisert at det er trafikkfarlig å bruke mobiltelefon feil når en kjører bil. Det har vært forbudt siden 2000, sier UP-sjefen til DinSide.

– Uoppmerksomhet er, sammen med fart og rus, de tre hovedårsakene til at alvorlige trafikkulykker inntreffer, slår han fast.

Knut Smedsrud er i dag sjef for Utrykningspolitiet (UP). Foto: NTB
Knut Smedsrud er i dag sjef for Utrykningspolitiet (UP). Foto: NTB Vis mer

NAF: – Må ha flere kontroller

Bileierorganisasjonen NAF synes det er helt på sin plass at sanksjonene mot trafikkfarlig adferd strammes til.

– Alle bøtesatsene er tydelig for å gjøre trafikksikkerheten bedre. Det er bra at det svir i lommeboka når man opptrer uansvarlig og farlig i trafikken, sier senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal til DinSide.

Han peker på at bruk av håndholdt mobiltelefon under kjøring er farlig for både deg selv og andre.

– Jeg tror ikke folk er klar over hvor mye oppmerksomhet som tas bort når man leser eller skriver en enkel SMS. Bruker du rundt 20 sekunder på å skrive en kort melding, kjører du over en halv kilometer uten å fokusere på veien hvis farten er 80 kilometer i timen. Forskning fra USA viser at bruk av mobiltelefon i bil tilsvarer å kjøre med 0,8 promille. Når fortsatt mange bruker mobilen mens de kjører, er en innskjerping av straffen naturlig.

ØNSKER FLERE KONTROLLER: Nils Sødal er senior kommunikasjonssjef i NAF.
ØNSKER FLERE KONTROLLER: Nils Sødal er senior kommunikasjonssjef i NAF. Vis mer

Kommunikasjonsrådgiveren mener imidlertid at det ikke hjelper med høyere bøtesatser og prikker, om ikke det blir supplert med flere kontroller.

– Hyppigere kontroller er det viktigste. Kombinert med bøter som svir, kan det få flere til å legge fra seg mobilen når de kjører og ikke ta uansvarlige valg i trafikken, slår Sødal fast.

Inflasjonsendringer råkjøring

Dette er endringer i satsene for råkjøring:

70 km/t og lavere

Fartsovertredelse Før Endring I prosent
til og med 5 km/t850,-850,-0,--
til og med 10 km/t2250,-2300,-50,-2,22 %
til og med 15 km/t3600,-3700,-100,-2,78 %
til og med 20 km/t5000,-5150,-150,-3,00 %
til og med 25 km/t6800,-7000,-200,-2,94 %
til og med 30 km/t9050,-9300,-250,-2,76 %
til og med 35 km/t10 850,-11 150,-300,-2,76 %

90 km/t og høyere

Fartsovertredelse Før Endring I prosent
36 km/t til 40 km/t11 300,-11 600,-300,-2,65 %

60 km/t og lavere

Fartsovertredelse Før Endring I prosent
til og med 5 km/t850,-850,-0-
til og med 10 km/t2250,-2300,-50,-2,22 %
til og med 15 km/t4050,-4150,-100,-2,47 %
til og med 20 km/t5850,-6000,-150,-2,56 %
til og med 25 km/t9050,-9300,-250,-2,76 %

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer