NAF-godkjent med alvorlig feil

I høst kjøpte Lars-Eivind Didriksen en brukt, NAF-kontrollert Mercedes S-klasse. Etter ei uke oppdaget et verksted en farlig feil i forstillingen og ga bilen kjørenekt.

PÅ LANGTUR: Lars-Eivind Didriksen dro på langtur til Bergen med den NAF-godkjente bilen, som et verksted i ettertid mente var farlig å kjøre med. Foto: Privat
PÅ LANGTUR: Lars-Eivind Didriksen dro på langtur til Bergen med den NAF-godkjente bilen, som et verksted i ettertid mente var farlig å kjøre med. Foto: Privat Vis mer
Publisert

– Da jeg kjøpte en 2011-modell Mercedes S 250 hos en forhandler i Drammen, trodde jeg at det skulle være drømmebilen. Før jeg fikk bilen levert, ble den EU-kontrollert på NAF-senteret i Drammen. Der oppdaget de et par småfeil, blant annet manglende oppheng til eksosanlegget, som ble fikset før jeg fikk bilen utlevert, forteller Didriksen.

Etter noen turer i bilen, oppdaget han imidlertid noe som bekymret han.

– Jeg la merke til noen spesielle lyder i forstillingen på bilen under kjøring.

Knekt stabilisator

– Jeg kjørte innom et verksted i Bø. Der konstatert en mekaniker at stabilisatorstaget i forstillingen var knekt tvers av. Han mente denne feilen var så alvorlig at jeg ikke kunne kjøre videre med bilen.

KNEKT STAG: Stabilisatorstaget i forstillingen var knekt. Foto: Privat
KNEKT STAG: Stabilisatorstaget i forstillingen var knekt. Foto: Privat Vis mer

I mellomtiden hadde jeg blant annet vært i Bergen sammen med sønnen min i denne bilen, som verkstedet altså mente var farlig å kjøre med, fortsetter Didriksen.

Han betalte 8 000 kroner for å få montert et nytt stabilisatorstag.

Ikke til å stole på

– Da jeg tok kontakt med NAFs teststasjon i Drammen for å få svar på hvorfor de ikke hadde oppdaget denne alvorlige feilen, fikk jeg bare beskjed om at avdelingslederen der skulle ringe meg tilbake. Det har han ikke gjort.

– Jeg trodde NAF var en seriøs og uavhengig organisasjon og at deres tester var til å stole på. Det tror jeg ikke lenger. Jeg har selv jobbet i bilbransjen, men nå ha jeg mistet tiltroen til NAF, sukker Didriksen.

Ikke lov å demontere

DinSide har spurt NAF om hva som er vanlig rutine når slike feil ikke blir oppdaget under kontroller på deres test-senter. Camilla Ryste er kommunikasjonssjef i NAF. Hun forteller at det er ikke tillatt å demontere komponenter på bilen i en EU-kontroll.

KAN IKKE DEMONTERE: - Det er ikke tillatt å demontere komponenter på bilen i en EU-kontroll. Det er antagelig derfor feilen ikke ble oppdaget, sier kommunikasjonssjef Camilla Ryste i NAF: Foto: NAF
KAN IKKE DEMONTERE: - Det er ikke tillatt å demontere komponenter på bilen i en EU-kontroll. Det er antagelig derfor feilen ikke ble oppdaget, sier kommunikasjonssjef Camilla Ryste i NAF: Foto: NAF Vis mer

– Hvis en bil har en feil eller mangel som ikke kan oppdages ved visuell kontroll eller i form av ulyd under en kort prøvekjøring, vil feilen derfor ikke avdekkes ved en EU-kontroll. Ut ifra bildet som NAF har fått oversendt, ser det ut til at bruddet var dekket av en innfesting som gjorde den umulig å oppdage ved visuell kontroll, sier Ryste.

Beklager manglende svar

– Statens vegvesens kontrollinstruks slår fast at det ikke er anledning til å gi kjøreforbud på en feil på stabilisator. Hvis feilen hadde vært mulig å avdekke, ville det medført en anmerkning som sa at det måtte repareres innen to måneder, eller innen kontrollfristens utløp. At verkstedet som avdekket feilen mener det burde vært kjøreforbud må nesten de svare for, sier Ryste, som beklager at medlemmet ikke har fått det svaret som ble lovet fra teststasjonen.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer