NAF har testet garasjejekker

Det er høysesong for å skifte hjul på bilen og det anbefales ofte at du gjør det selv.

GJØR-DET-SELV: Et viktig hjelpemiddel når man skal skifte hjul er en skikkelig garasjejekk. NAF har testet noen rimelige modeller - dette er vinneren. Foto: PRODUSENTEN
GJØR-DET-SELV: Et viktig hjelpemiddel når man skal skifte hjul er en skikkelig garasjejekk. NAF har testet noen rimelige modeller - dette er vinneren. Foto: PRODUSENTEN Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Selvsagt er det viktig å ta en del forholdsregler og de fleste vil foretrekke å bruke en garasjejekk fremfor den ofte litt plundrete jekken som - riktignok stadig sjeldnere - følger med bilen. Det er også løsningen NAF anbefaler.

I samarbeid med Teknologisk institutt har bilistorganisasjonen gjennomført en test av garasjejekker.

– Vi har testet seks garasjejekker ment for hjemmebruk. De klarte seg bra, men størrelsen på noen av dem setter begrensninger, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Les våre råd for hvordan du best skifter til hjulene med sommerdekk!

Fakta om testen:

Følgende jekker ble testet: Carwise fra Mekonomen og BilXtra, Trolley Jack fra Biltema, Bil-Guss, Jula Hamron og garasje-jekken fra Torshov Bilrekvisita. Testen er gjort i samarbeid med Teknologisk Institutt som har satt jekkene på større og profesjonelle prøver. Der ble de satt inn i en kompresjonsbenk og jekket opp til maksimal løfteevne i tonn. De ble kontrollert for lekkasje og trykkfall etter ti minutter. I tillegg ble det utført praktiske prøver.

Skiftet til sommerdekk? Pass opp for rare lyder!

LITE LØFTER TUNGT: Rimelige, små hydrauliske jekker som denne kan fint greie seg hvis behovet begrenser seg til hjulskiftet vår og høst. Foto: BILTEMA
LITE LØFTER TUNGT: Rimelige, små hydrauliske jekker som denne kan fint greie seg hvis behovet begrenser seg til hjulskiftet vår og høst. Foto: BILTEMA Vis mer


– Alle jekkene var helt greie å bruke og det er ingen grunn til å fraråde kjøp, sier testansvarlig Helge Halbrendt i Teknologisk Institutt til NAF.

Bare en av de minste jekkene utpekte seg negativt i testen siden den ikke klarte oppgitt løfteevne.

Den fullstendige testen finner du her.

Les også: Årets beste sommerdekk 2016

SUV og stasjonsvogn

Den praktiske delen av testen ble utført på to ulike biler, en SUV - Den nylig introduserte Renault Kadjar, og den utbredte familiestasjonsvognen Volvo V70.

Det som ifølge NAF skiller de gode jekkene fra de mindre gode, er løfteevnen og løftehøyden.

Les også: Test av verktøy for mest effektivt hjulskift

Det var Carwise som klarte jobben best. Den kan løfte mest, nemlig 2,5 tonn. Jekken var lett å bruke, og ikke minst så egner den seg godt til SUV’er. Utgangspunktet er at Carwise kan løfte 53 centimeter, men i tillegg har den en forlenger som øker løftehøyden til 62 centimeter.

RÅDGIVER I NAF: Jan Ivar Engebretsen  Foto: NAF
RÅDGIVER I NAF: Jan Ivar Engebretsen Foto: NAF Vis mer


- Denne jekken er et godt alternativ for alle som har SUV. Evnen til å løfte høyt og tungt er også et pluss om man ikke har SUV. Teknologisk Institutt som hjalp oss med testen, anbefaler at man bruker en jekk med dobbel løfteeffekt i forhold til det du skal løfte, sier Engebretsen.

Sjekkliste for oppbevaring av dekk

Med et nødskrik

De to minste jekkene fra Jula og Torshov Bilrekvisita klarte å løfte Volvoen med et nødsskrik. Renaulten hadde de ingen sjanser til å løfte. Derfor egner disse jekkene seg til mindre biler. I tillegg er de noe ustødige. Dette begrenser bruken, og det kan derfor være lurt å gå for en jekk som kan løfte både høyere og tyngre.

- Skal man kjøpe en garasjejekk er det viktig å sjekke vår test og ikke minst hvor tungt og høyt jekken kan løfte, anbefaler Jan Ivar Engebretsen.

Den fullstendige testen finner du her.

NAFs sommerdekktest 2016

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer