Dette er tidenes råeste BMW X3. M-en bak logoen på bakluka forteller deg at dette er noe skikkelig spesielt.
Til nå har X3 M40i med 360 hester vært den sportsligste. Nå er imidlertid konkurransen skjerpet, aller mest fra Alfa Romeo Stelvio Q4 og Mercedes-AMG GLC 63 S, begge med 510 hester fra sine turbomatede V6- og V8-motorer. BMW kvitterer da med X3 M med 480 hk og X3 M Competition, som vi kjører, med hele 510 hk og 600 Nm.
Racing-motor
Vi begynner med det viktigste først, nemlig motor og drivverk. Motoren er splitter ny og kommer til å være maskinist i kommende M3. Det er en treliters rekkesekser med to turboer, foreløpig den sterkeste sekseren BMW noensinne har bygget.
Den er så avansert at vi ikke vil dra gjennom prosessen, men noen av høydepunktene er 3D-printet topp med design for å få den sterkere, lettere og med bedre kjøling og smøring enn hva man klarer å få til med støping.
Selvsagt har innsuget optimert luftflyt og en elektronisk wastegate, som kan lukke lynraskt. Bensintrykk på 350 bar skal gi helt perfekt drivstoffmengde, og sammen skal dette spare mye bensin, spesielt på høye turtall.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger