Taklast og elbiler

Nei, elbilist - dette er ikke lov!

Ikke alle elbilene kan laste på taket - og vektforskjellen er stor. Se hvor mye elbilen kan bære på taket.

OVERRASKENDE? På grunn av måkevingedørene kan ikke den store SUV-en Tesla Model X (til venstre) bære vekt på taket. Men heller ikke lille Renault Zoe (til høyre) har ifølge typegodkjenningen lov til å bære takstativ. Her har noen montert et lite sugekopp-stativ, mot forskriftene. Foto: Øystein Fossum
OVERRASKENDE? På grunn av måkevingedørene kan ikke den store SUV-en Tesla Model X (til venstre) bære vekt på taket. Men heller ikke lille Renault Zoe (til høyre) har ifølge typegodkjenningen lov til å bære takstativ. Her har noen montert et lite sugekopp-stativ, mot forskriftene. Foto: Øystein Fossum Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Sammen med såkalt ladeangst er mangel på hengerfeste den viktigste årsaken til at elbilistene eventuelt lar den elektriske bilen stå hjemme. Men nå kommer det stadig nye elbilmodeller på markedet, og stadig flere av dem kan trekke tilhenger.

Det færre har fokusert på til nå, er elbilenes evne til å bære ski eller annet gods på taket. Her spriker det nemlig veldig. Ifølge tall Norsk elbilforening har satt sammen varierer taklast-muligheten fra ingenting til 100 kilo.

Seks biler ikke godkjent

22 av bilene på denne lista er eller vil bli typegodkjent for taklast. Det tilsvarer om lag 80 prosent av modellene på det norske markedet.

Fire av de fem elbilene som kan bære opptil 100 kilo på taket er kassebiler. Kun Kia e-Niro av personbilene kan frakte så mye oppå bilen. Den oppgitte vekten er totalen av takstativet, pluss eventuell skiholder og takboks - pluss selve lasten du skal frakte.

Totaloversikten over elbilenes tak-lastekapasitet finner du nederst i artikkelen, mens de følgende bilene ikke er typegodkjent for takstativ:

  • BMW i3
  • Hyundai Ioniq
  • Renault Zoe
  • Smart Fortwo
  • Smart Forfour
  • Tesla Model X

Forklaringen fra Hyundai og Renault er enkelt og greit at det ikke er tillatt.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer